Поне три варианта за трасето на магистрала “Черно море” между Варна и Бургас ще трябва да предложи авторът на идейния проект на трасето. Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) обяви обществена поръчка за избор на изпълнител, който освен трите варианта трябва да извърши пълни инженерно-геоложки проучвания и да изготви подробен устройствен план на магистралата.

За работата си избраната фирма ще получи около 14,4 млн. лв. без ДДС, според индикативната стойност на проекта. Оферти могат да се подават до 28 ноември.

Проектната скорост на бъдещата магистрала е 120 км в час, като е предвидено да бъдат изградени по две активни ленти в посока и по една аварийна. Срокът за изготвяне на проекта е една година, без обаче в това време да се включват съгласуванията по него.

Пътната агенция стартира и тръжна процедура за избор на изпълнител, който да изгради тунела под Шипка. За работата си избраната компания или консорциум ще получи малко над 267 млн. лв. без ДДС. Поръчката включва изграждане на 7,6 км нов път, обновяване на още близо 3 км, както и изграждане на 5 тунела с обща дължина 4 км.

Тунелът под Шипка ще е с дължина 3,22 км. Останалите 4 тунели ще са по-малки – съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени 6 моста и 1 подлез. Срокът на изпълнение е близо 3 години и половина, а документи за кандидатстване се приемат до 5 декември.

Тунелът ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици по 50 см и два тротоара по 85 сантиметра, става ясно от поръчката. Самият тунел под връх Шипка ще бъде изграден на 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша.