Нова секира за магистрала “Струма” подготвят от регионалното министерство, пише "Труд".

За пореден път се обмисля проектиране на изцяло ново трасе, което да бъде изведено от Кресненското дефиле, както настояват еколози, въпреки че това би забавило проекта с близо 3 години, би го оскъпило значително и на всичкото отгоре ще е в пъти по-вредно за природата.

Идеята на ведомството е след месец да обяви обществена поръчка за проектиране на трасето от София в посока Кулата, така че да се заобиколи дефилето вместо да се работи по избрания от експертите след години на анализи източен вариант, при който в посока гръцката граница трябваше шофьорите да се движат по разширеното трасе на настоящия първокласен път Е-79.

Новият терен на изток от Кресненското дефиле, за който вече има избрани изпълнители (Грома Холд и ГБС), но под условия да започнат работа при осигурено финансиране и направен анализ за съответствие с ОВОС, остава по предвиденото в източния вариант трасе.

Идеята отново да се промени трасето е под натиска на “зелените” организации, които от години бойкотират и блокират изграждането на магистрала “Струма” заради лобистки интереси на чужди компании за строителството на дълъг тунел от 15,4 през Кресненското дефиле с платна и в двете посоки.

Според направените анализи и мненията на експерти - проектанти, инженери, строители и независими еколози, този проект би би в пъти по-скъп, много по-труден за изпълнение, а освен това и опасен както за хората, предвид сеизмичността на района, така и за природата заради необходимостта от изхвърляне на скалната маса от пробивите, както и заради нуждата от редица помощни пътища през самата планина. Уж “зелените”, обаче настояват за него, което поражда и съмнения за мотивите им.

За да е и вълкът сит, и агнето цяло от регионалното министерство са предложили алтернативния вариант, при който избраните вече строителни компании завършват трасето в посока Гърция на изток от Кресненското дефиле, а за магистралния път в посока София се проектира ново, отново извън дефилето вместо да се разшири настоящето трасе на първокласния път и да се изпълнят допълнително мерки за опазване на природата и животинските видове.

Възлагането за проектирането на ново трасе и подготвяне на ОВОС за него обаче ще забави проекта за завършване на магистрала “Струма”, с близо 3 години, като освен това ще оскъпи проекта, най-малкото заради допълнителните суми за проектиране и увеличението на цената на труда и строителните материали за този период.

В този случай проектът за цялостно завършване на магистрала “Струма” няма как да завърши в предвидения срок до 2027 г., обясниха за “Труд news” представители на строителния бранш. Тъй като цялостното изграждане на такъв сложен проект, независимо от предпочитаното трасе за една година е абсолютно невъзможно. В този случай държавата ще трябва да върне на Брюксел вече получени над 1,6 млрд. евро за изградените и завършени отсечки от аутобана.

Затова и експертите призовават магистрала “Струма” да бъде построена по вече избрания източен вариант, вместо да се правят експерименти, които могат да струват милиарди на данъкоплат­ците.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук