Пътната полиция ще проверява за невръчени фишове и неплатени глоби по граничните пунктове с Гърция в най-натоварените дни от летния сезон, когато десетки хиляди хора пътуват за почивка. На практика КАТ може да вгорчи края на ваканцията на много хора, като предизвика опашки и дълги забавяния. "По граничните пунктове вече така или иначе се чака на опашка и има достатъчно време за проверки", обясниха от МВР. Засега няма информация кога ще започнат проверките, нито дали те ще са масови или на случаен принцип.
Новата стратегия на КАТ за борба с ниската събираемост на глобите и невръчването на електронните фишове бе обявена преди няколко дни. Патрулите вече са оборудвани с таблети, чрез които правят бързи проверки. Катаджиите проверяват не само шофьорите, но и пътниците в автомобила. Ако се окаже, че имат фишове, които не са стигнали до тях, те се разпечатват веднага на мобилните принтери в патрулката и се връчват.

КАТ вече проведе подобна акция на пункта Калотина в четвъртък. Тогава бяха проверени над 40 души - шофьори и пътници, и бяха връчени 10 фиша за общо 1300 лв. Шест от тях бяха само на един човек. Сега от КАТ са решили да повторят акцията и по граничните пунктове с Гърция.

При подобна проверка може да се стигне и до отнемане на книжката. Според Закона за движение по пътищата при неплатена глоба свидетелството се отнема до заплащането й. На практика това означава, че на туристи, тръгнали към Гърция, може да им се наложи да плащат глоба, ако искат да шофират колата си.

Проблемът обаче не е само с граничните пунктове. Според шофьори, спрени за новите проверки в София, процедурата отнема до 40 минути. Това означава неоправдано забавяне, пропускане на насрочени срещи, излишни нерви, особено когато проверяваните са напълно изрядни.

КАТ обаче не се интересува кого проверява. Катаджиите могат да спрат абсолютно всеки, дори и да не е извършил каквото и да било нарушение. В инструкцията на МВР, с която се регламентира пътният контрол, е записано, че КАТ при видимо нарушение на правилата за движение, неизправности на автомобила или разположението на товара, които да създават опасност, когато начинът на движение и поведение да поражда съмнения към шофьора за преумора, употреба на алкохол или друго упойващо вещество и данни или предположения, че е участвал в катастрофа или е извършил престъпление. Едновременно с това обаче инструкцията оставя възможността да бъде спрян абсолютно всеки, дори и да няма изброените условия. В документа е записано, че когато при проверката се окаже, че няма нарушение на правилата, полицаят изготвя докладна записка в края на смяната. Не е записано да се дължи поне извинение за потърпевшите.

"Аман от казармени порядки", коментира вчера във "Фейсбук" пиар експертът Любомир Аламанов. "За пореден път една административна единица - КАТ, признава, че дотук не е могла да си свърши добре работата по връчване на наказателни постановления и събиране на глоби. Няма извинения или оставки по повода. Ако аз не мога да си върша моята работа, ще ме уволнят или прекратят договора. Ако КАТ не си върши работата, просто тормози хората. Казвам "тормози", защото предложеното решение не е как служителите на КАТ да подобрят собствената си работа или как самите процедури да бъдат подобрени. Решението е да бъдат тормозени всички хора. Все някой нарушител ще падне в мрежата. Представете си, пътувате петима колеги към среща. Катаджия ви спира и започва бавно и напоително проверяване на всички в колата. Може да има нарушител. А може и да няма. Но и в двата случая на вас са ви загубили времето. Ако претърпя загуби поради закъснение, кого да съдя? Може би КАТ? Категорично отказвам да бъда тормозен, защото служителите на КАТ не могат да си изпълнят функциите и да си връчат призовките или да си съберат парите. Как ще ми гарантира ръководството на КАТ, че това няма да бъде използвано от редови полицаи за тормоз? Вече има случаи, когато случайни ченгета от районните управления спират автомобили и казват: "О, трябва да изчакаме десетина минути колегите, за да напишат фиш". Ние към полицейска държава ли отиваме или към какво? Това май по дефиниция си е административен произвол. Ако администрацията не може да намери други процедури да наказва виновните, освен да тормози абсолютно всички, май е време тази администрация да си ходи"", коментира Аламанов.

КАМЕРИ
Както вчера БЛИЦ писа пътният знак Е24, който предупреждава шофьорите, че навлизат в участък с камери на КАТ, вече няма да се използва. Това предвиждат промени в Закона за движението по пътищата, които влизат в сила в неделя. Промяната бе направена по инициатива на управляващите след искане на МВР. От пътната полиция се аргументираха, че знакът обезсмисля контрола с камерите, защото водачите карат бавно в този участък, а след това отново увеличават скоростта. 

Припомняме, че преди време стана ясна и друга заплаха, която дебне всички, почиващи в южната ни съседка.