Фирми фантоми предлагат пътувания в чужбина, хотелиери подвеждат туристи с измамни снимки и фалшиви условия, агенции искат капаро за несъществуващи екскурзии, други въртят измами със застраховки. Дори когато не става дума за измами, а за лошо стечение на обстоятелствата, всички потребители имат право на съдействие и обезщетения. Но единствено ако са подали жалба в срок и са събрали доказателства.
Преди всичко е важно потребителите да внимават с каква фирма сключват договор за екскурзия, откъде купуват самолетни билети и как резервират хотели, подчертават от асоциация “Активни потребители”. При избор на пакетна почивка трябва да се следи легитимността на туроператора. Неведнъж граждани са ставали жертва на фирми фантоми, предлагащи несъществуващи екскурзии.

Миналата година младоженци останаха без планирания меден месец в Перу, за който заплатиха 12 хиляди лева. Оказва се, че договорът им е с фалшива компания, която така и не им изпрати самолетни билети и ваучери за хотела. Отново през 2015 г. туроператор изостави група от 31 български ученици в Испания. Въпреки че родителите плащат всичко предварително, фирмата покрива единствено нощувките по пътя, но не и тези на място. Така учениците се оказват без подслон в чужда страна и родителите се чудят как да приберат децата си.

През 2011 г. нерегистриран туроператор продаде над 120 ваучера за екскурзия до остров Корфу и 98 за почивка на Малдивите, на цени от 350 до над 2000 лева. Когато идва времето за пътуването обаче, се оказва, че парите са изтеглени, а сметките и офисът на фирмата - закрити. Същата година 173-ма са ужилени от друга агенция фантом, събрала пари за едноседмична екскурзия до Палма де Майорка. Ден преди да заминат туристите разбират, че почивката им се отменя, а платените суми са изчезнали заедно с организаторите. През 2008 г. пък 250 български туристи бяха оставени да спят по улиците на Кушадасъ, защото фирмата не превела нито лев на хотелиерите.

В България всички търговци, предлагащи пакетни почивки, са длъжни да бъдат регистрирани. От асоциация “Активни потребители” съветват винаги да се следи в офиса на фирмата да има на видно място лиценз, на който да фигурира номер на удостоверение за регистрация на туроператор или на туристически агент. Редно е компаниите да изписват тези номера на сайтовете си, както и да ги поставят на видно място върху договорите. За всеки случай е добре потребителите да проверят и за наличие на регистрация в Националния туристически регистър, публикуван на сайта на Министерство на туризма.

Трябва да се има предвид също, че според Закона за туризма туроператори са тези, които имат право да организират екскурзии, а туристическите агенти имат право единствено да ги препродават. Важно е пътуващият, преди да сключи договор, да се осведоми кой реално организира екскурзията и да има всичките възможни данни както на туроператора, така и на туристическия агент. Необходимо е също преди плащането да се изиска пълният текст на договора за пътуване, в който да фигурира подробна информация за транспорта, хотелите, програмата. Ако туристите ще пътуват с ваучер, той трябва да е издаден от името на туроператора – тоест от фирмата организатор, а не от туристическия агент, който препродава екскурзии.

Друг начин за измами е с капарото. Според закона всеки потребител има право да получи всичките си пари обратно, ако се откаже 20 дни преди заминаването. Някои фирми обаче вписват в договорите си изисквания за неустойки дори при отказ в такъв срок. Туристите трябва да четат внимателно всичко в договора, особено нещата със ситен шрифт, съветват от асоциация “Активни потребители”. В закона е споменато също, че туроператорът няма право да променя договорената цена през последните 20 дни преди пътуването. Друг съвет към пътуващите е да искат платежни документи за всичко, както и да им бъде издадена застрахователна полица на тяхно име.

Причината е, че някои агенции въртят далавери със застраховки. Много често те не сключват такива за всички пътуващи, а при нужда, се написва полица на момента. Така всички пари за застраховката остават за организатора. Рискът е, че при проблем може нуждаещият се да не получи адекватна и навременна помощ.

Когато пътуващите сами резервират хотел, трябва да се следи да не станат жертва на измама. Най-често някои хотелиери злоупотребяват, като слагат несъответстващи снимки на стаите, които предлагат, или има разминаване в описаните и реалните условия. Затова съветът към потребителите е да документират всичко – да запазят принтскрийн на обявената оферта, а след това да правят снимки на място. Когато се подават жалби, е добре да се пращат единствено копия на платежни, фактури, снимки и т. н., а оригиналите да се пазят.

Източник: "168 часа"