Докато София, Стара Загора и Плевен купуват тролейбуси с европейски грантове – като най-евтин и екологичен начин на придвижване, най-зеленият и сигурен транспорт в Пловдив се оказва... велосипедът.

Заради бившия общински съветник от БСП Ангел Батаклиев градът под тепетата няма общинско дружество, ерго – не може да кандидатства за евросредства за тролейбуси. А само преди 15 години Пловдив разполагаше с една от най-развитите електромрежи в страната и тролеите бяха една от емблемите на града.

Според зам.-кмета Тодор Чонов трагедията с електротранспорта на Пловдив е една от емблемите на печалната приватизация в България.

Историята започва по времето на бившия кмет Иван Чомаков, който продава на раздържавителя Батаклиев градския транспорт в Пловдив с обяснението, че общината не може да се справи с лошото му финансово състояние.

Меко казано странно, тъй като в този момент компанията е монополист и има едва 1 млн. лв. дългове. За сравнение,  сега приватизираното дружество е с дългове за 19 млн. лв. и е обявено в несъстоятелност.

Единствен кандидат приватизатор през 2007 г. е  Ангел Батаклиев - бизнесмен и бивш общински съветник от БСП. Чрез дружеството си “Транс сити” той купува 67% от “Градски транспорт Пловдив” за 5 128 500 лева.

Историята е печално известна покрай хиляди български раздъражавени предприятия – Батаклиев приватизира, после фалира дружеството. Междувременно през него минават близо 17 млн. лв. под формата на субсидии и приходи. За да е още по-ясна картинката, купувачът плаща от джоба си само 1 025 700 лева. 

Останалите над 4 млн. лв. идват от приватизираното дружество, което залага свой имот срещу кредит.

Излиза, че за малко над милион лева или цената на луксозен апартамент в София, Батаклиев става монополист на пазара на транспортните услуги в града под тепетата и се сдобива с огромно количество имоти, собственост на „Градски транспорт“ – Пловдив.

Според приватизационния договор за първите 20 месеца Батаклиев е трябвало да достави нови автобуси и тролейбуси. Вместо 60 автобуса и 65 тролейбуса, се закупуват 50 автобуса, на всичкото отгоре по-стари от 5 години, каквото е първоначалното изискване.

Най-сладкото е, че не ги плаща приватизаторът, а самото дружество. В същото време с тяхната стойност е увеличен капиталът на компанията, което сваля дела на пловдивска община до скандалните 3% от 33 на сто преди това.

И макар да има клауза в договора, за приватизатора няма санкция. Каква е съдбата към днешна дата на тези превозни средства, не е ясно.
Заради неизпълнение на приватизационната програма, през 2012 година общината прекратява договора. Без санкции за бизнесмена.

Дълговете обаче се трупат и към края на 2020 г. те са близо 19 млн. лв. Предприятието е в несъстоятелност. 350 служители още чакат заплатите си от 2013 г. Няма осигуровки и в НАП.

Това налага синдик да разпродава имуществото на “Градски транспорт Пловдив”, за да се погасяват задълженията.

Собственикът на фалиралото предприятие обаче провежда истински военни действия, за да бламира продажбата на активи на фалиралия от него градски транспорт.

Според назначения синдик Николай Митов, Ангел Батаклиев директно или чрез подставени лица се опитва да прецака кредиторите на дружеството и най-вече на работниците, останали без заплати и оспорва всяко решение в очакване да изтече давността.

Днес според синдика бизнесменът при всеки търг за продажба на активи на дружеството търси целенасочено поводи за скандали, за да бъдат опорочени процедурите и той да ги оспори в съда.

ега с бавни стъпки общината се опитва отново да изгради ново дружество от руините, които й е оставил бившият общински съветник.  Това обаче ще бъде много трудно, предупреждават експерти. И съветват пловдивчани да си купуват колела, вместо билети за екологичен градски транспорт.