Кипарисите на магистрала „Тракия“ край Карнобат, които от Министерство на регионалното развитие и благоустройството засадиха срещу снегонавявания, са пожълтели и оредели, съобщава „Флагман“.
МРРБ се похвали още в началото на ноември за идеята да засади там дървета, които да пазят пътя. Това е един от най-проблемните участъци на „Тракия“, който при сняг и вятър често се затваря, а често там остават блокирани и бедстват хора.
 
За да не се случва занапред, от МРРБ обявиха, че засаждат 700 кипариса на проблемния участък от 350 метра. Те са намират само от дясната страна по пътя Бургас – София.
 
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков беше запитан в парламента защо кипарисите вече са изсъхнали – само четири месеца след като са засадени.
 
„А, не са изсъхнали, не се притеснявайте. Просто  са жълтеникави“, каза министър Нанков. И обясни, че този вид кипариси трябва в рамките на година да развие по-широка и плътна корона. А ефектът от тях ще е най-голям след 2 години.
 
„И тази година имаше ефект, затова ще продължим с тази дейност и по други проблемни участъци“, каза още Нанков.
 
Често пътуващите по магистралата са на мнение, че така поставени на върха на билото в проблемния участък, кипарисите не могат да пазят пътя от снегонавявания, тъй като там е завет, а истинският е проблем в по-ниската част на хълма.
 
Експертите от МРРБ обаче са категорични, че мястото на дърветата е точно там.
 
Интересен факт е и технологията по засаждането на кипарисите.
 
За разрешаване на проблема през зимата около дръвчетата допълнително се поставят бали слама за уплътнение.
 
Оказва се обаче, че тези бали вече са били окрадени и заради това кипарисите са висели известно време. Сега обаче от МРРБ са закупили отново бали и са укрепили кипарисите.
 
„Няма да казвам кой етнос открадна балите. По едно време изчезнаха – още на втората седмица. Сега ги възстановихме. Естествено нови разходи на държавата“, обясни министър Нанков.
 
От МРРБ бяха категорични, че кипарисите са такъв вид и след 2 години ще имат най-добрия ефект срещу снеговете. Затова ще бъдат поставяни и на други проблемни участъци в страната. А опитът за тази технология за предпазване на магистрали от преспи се използва в Италия и Австрия.