Години наред автомобилите със стикери минаваха метър в синя зона. От началото на месеца глобяват наред, ако колата на шофьора с ТЕЛК не е спряла до синия знак, информира Марица.

Европейската директива за осигуряване на достъп до обществени места на хора с увреждания, приета преди години, е еднозначна - общините и държавите са длъжни да осигурят  нормални условия за граждани в неравностойно положение, включително за придвижване. Като всички други регламенти от Брюксел обаче, и този не е задължителен у нас.

Мрежата клокочи след поредната изцепка на украински шофьор в Пловдив

От началото на месеца десетки автомобили, които се управляват или превозват хора с увреждания са закопчани със скоби или репатрирани, защото са спрели в синя зона на места, които не са специално обозначени със синия знак. 

Оказва се, че в широкия център са осигурени едва 170 места за паркиране на хора с увреждания, а в същото време Общината е издала над 3000 стикера за хора с увреждания.

Администрацията няма право да откаже талончето

Ако кандидатът е с адрес в  Пловдив и представи решение от ТЕЛК. От документа често се възползват не само хората с увреждания, а и техните роднини. Така масово мъжаги в отлична форма и здраве притежават подобен стикер, защото имат болна майка или баба, на която да регистрират мощния си автомобил. Според запознати има и много хора с увреждания на хартия, а съществуват и съмнения за фалшиви стикери.  

Пловдивски бизнесмен изригна гневно заради "действията" на паяка срещу украински шофьор СНИМКИ

Общината от години опитва да се справи с проблема с достъпната среда за хора с увреждания, но мерките се свеждат основно до изграждане на рампи в далеч не всички държавни и общински учреждения, скосяване на част от градските кръстовища, за да може да мине инвалидна количка, нископодови автобуси за трудноподвижни хора, също не всички, които вървят по градските линии. 

Как обаче хора с увреждания могат да стигнат до общинските или държавните служби, за да си свършат работа, да отидат на театър, кино, на кафе, в ресторант или просто да седнат като бели хора да се полюбуват на Пеещите фонтани  в Цар-Симеоновата или Дондуковата градина до Дома на младоженците?

Как хора с увреждания могат да се придвижат, ако имат на разположение автомобил, и къде да паркират, при положение че близо 100 улици в широкия център на Пловдив и дори частично в район „Северен” са включени в синя зона с платен режим - два лева на час за престой?  Често на тези улици

не може да се намери място дори и срещу таксуване.

Оказа се, че и хора с увреждания, за които би трябвало да бъде гарантиран облекчен достъп, имат проблем с паркирането. Причините са, че местата за хора с увреждания са много по-малко от броя на правоимащите на автомобил със стикер.

Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства, приета с решение на Общински съвет - Пловдив, гласи, че за автомобили, превозващи и/или управлявани от хора с  50% или над 50% увреждания, във всяка синя зона се осигуряват места (раздел III, член 15, ал. 1). В същата наредба се посочва, че

престоят в рамките на три часа е безплатен само на обозначените места.

Правото важи за автомобили, снабдени с карта (стикер) с международен знак „човек с увреждане”, включително, ако картата е издадена от други държави ​- членки на Европейския съюз, и разбира се, от други населени места в страната.

В наредбата е записано, че ако места са заети, хората с увреждания плащат за престой, както и останалите граждани - два лева на час.

„Наредбата не е променена, но започнахме да я спазваме от началото на май и да таксуваме като нередовен абонат колите на хора със стикери, които спират извън обозначените за тях места, без да плащат. Причината е, че има случаи на злоупотреби”, обясни за медията директорът на общинското предприятие Ненко Калакунов.

Едно на 12 места в синя зона е за хора с увреждания

Местата за паркиране в синя зона са близо 2200. За хора с увреждания са отредени 170 места.  „Препоръчително е за хора с увреждания да се осигуряват до 2% от общия им брой. Ние сме обособили около 7,5%, което е добре”, каза директорът на общинското предприятие.

Очевидно е време Община Пловдив и Общинският съвет да преразгледат Наредбата за спиране и престой в частта за хора с увреждания, при положение че хиляди  хора с увреждания имат коли, но не и сигурност за паркирането в пренаселения областен град. Вариантите са няколко - или да се увеличат местата със знак "човек с увреждане", или хората с увреждания да получат право за безплатен престой за определено време и на останалите места в синя зона.