Софийската градска прокуратура повдигна обвинения на още 7 души за автобусната катастрофа, станала край Своге на 25 август 2018 г., при която загинаха 20 души. Трима от тях са бивши шефове от АПИ, към отговорност са привлечени и директори от фирмата изпълнител на ремонта. По-рано днес гравитиращото около банкера беглец Цветан Василев - Гражданско сдружение БОЕЦ се опита да прехвърли топката към премиера и внесе сигнал срещу него в прокуратурата. БЛИЦ потърси за коментар зам.-кмета на Своге инженер Михайлов. Ето как той отговори на въпросите на Анелия Попова.
Инж. Валентин Михайлов е зам. кмет на Своге, където преди почти година стана жестока катастрофа с автобус. Откакто се случва трагедията до ден днешен, той буквално е разкъсван от въпроси, свързани с опасните участъци в област Своге. Пред БЛИЦ той е пределно откровен за истината по случая, както и за мерките за безопасност, взети след него.
 
 
- Г-н Михайлов, близо година след жестоката катастрофа с автобус край Своге, при който загинаха 20 човека. Какво развитие има ситуацията към момента?
- Държавата реагира чрез държавните си структури. Подмениха се мантинели. От АПИ направиха одит на целия участък, който със сигурност е дал отговор на много от въпросите, както и на жалбите, които сме подавали през годините.

От страна на община Своге са подавани сигнали за констатирани проблеми по път II-16 София-Своге-Мездра, след извършения ремонт. В резултат на тези сигнали са свиквани комисии с участието на АПИ, МВР, включително експерти от общината. В интерес на истината почти всички констанирани проблеми се отнасят до други участъци от пътя , не точно на този, където се случи нещастният инцидент.

Независимо от това, в резултат на тези проведени комисии, са направени множество предписания, като фирмата-изпълнител е отстранила част от тях. Не може да се каже, че експертите от АПИ, МВР или пък общината са бездействали - поставиха се допълнителни знаци - за хлъзгавост и за повишено внимание, намалена е и скоростта на движение. От страна на пътната агенция и останалите колеги са предприети възможните законови мерки за ангажиране на отговорността на фирмата-изпълнител, която следва да ремонтира и поправи всички дефекти. Сезирахме и Министерския съвет.

В резултат на разпоредена от премиера проверка отново е сезирана фирмата-изпълнител от страна на АПИ. За съжаление никой не може да предполага кога ще се случи една трагедия, както и никой не може да е сигурен, че е взел всички необходими превантивни мерки. Към настоящия момент все още тече разследване и считам, че е излишно създаването на допълнително напрежение като отново се повдигат теми, които са подробно дискутирани и изяснени в публичното пространство. Нека оставим компетентните органи да си свършат работата и да разкрият обективната истина. Всякакви други спекулации са ненужни на този етап, още повече, че е понесена и съответната политическа отговорност.

Надявам се да се случи най-доброто, дори имам уверение, че другият голям проблем – с участъка до река Градешница, който трябва да се укрепи, ще бъде проектиран в най-скоро време, и съответно разрешен. Единственото ни желание като община, а и лично мое, в качеството ми на ресорен кмет, е, да осигурим безопасността на пътя, каквато хората със сигурност заслужават.
Имайте предвид, че и сега продължава да бъде изключително натоварен този път. Движението регулярно се отбива по пътя София – Мездра, защото има изключително тежък трафик на тирове. А в определени участъци от деня – сутрин и вечер – когато хората отиват на работа от София или близките населени места, става наистина много трудно за придвижване. Трябва да се пътува с повишено внимание.

- Вие самият сте били пряк свидетел на жестоката трагедия. В предварителния ни разговор ми споделихте, че все още не можете да се успокоите...
- Бях, да, и все още не мога да се успокоя. Обажданията по тази тема продължават и досега. Ежедневно се връщаме към онзи безкрайно тежък момент отпреди година. Тогава аз лично присъствах на ваденето на 14 жертви, от които едно дете и все още не мога да се успокоя, въпреки че е минало време.
С мен обаче, се свързаха близки и роднини на загиналите от инцидента, на които още веднъж искам да изкажа моите най-искрени съболезнования – от името на всички жители на община Своге и лично от кмета. Както ви казах – бях пряк свидетел на всичко, което се случи тогава. Със съвместни усилия ще направим паметна плоча, която да поставим в деня на трагедията – на 25 август, за да почетем жертвите.

- Многократно преди инцидента сте подавали сигнали с предупреждения, че участъка е опасен. Каква беше реакцията?
- От страна на община Своге наистина са подавани множество сигнали за констатирани проблеми за участъците по пътя София – Своге – Мездра. Мисля, че сигналите бяха 9, в резултат на които са свиквани комисии с участието на Агенция „Пътна инфраструктура”, МВР, експерти от общината. Но искам да ви кажа нещо много важно – всичко това всъщност е един непрекъснат процес. Например, става някаква катастрофа в района на Луково, мантинелата е компрометирана, ние веднага звъним на шефа на областно пътно управление и молим този участък да бъде веднага обезопасен, за да не се случи повече нещо подобно. На практика всеки ден потенциално се случват подобни ситуации, особено пък, когато падне дъжд. През зимата имаме участъци с повишена концентрация на ПТП и сме особено ангажирани по тези въпроси. Сигнализираме бързо и много пъти взимаме конкретни решения, повечето от които превантивни. Целта ни е този път да стане безопасен.

- И е факт, че вече има много промени и подобрения на пътя, свързани с безопасността при пътуване!
- Така е, да. След инцидента с автобуса, за който конкретно говорим, се поставиха допълнителни мантинели, знаци, намалена е и скоростта на движение в някои от участъците с повишена концентрация на пътно-транспортни произшествия. С други думи, стараем се да променяме към по-добро. Имаме нови условия за движение по този път. Заедно с колегите от АПИ и МВР взимаме необходимите мерки, за да променим ситуацията.

- В България, знаете, често мерките се вземат впоследствие, когато вече се е случил някакъв инцидент. И може би по-често трябва да се имат предвид превантивните действия, за които преди малко споменахте?!
- Превенцията винаги е много важна част, права сте, но аз не мога да коментирам дали даден инцидент е щял да се случи или не. Той е следствие на много фактори. Ето, когато се случва инцидентът с автобуса преди година, е валял много силен дъжд. Хората в Своге си познаваме този път с всичките му завои, но е много различно, когато минаваш за първи път по него. Когато не си предупреден и не знаеш какво трябва да направиш в определен момент на определен участък, това създава допълнителни усложнения. Пътната обстановка става тежка и потенциално проблемна.

- Запознахте ли се вече с експертизите по случая?
- Все още не, но се надявам да излезе цялата истина по случая. Това, което мога да кажа в тази връзка е, че първото нещо, което направихме по искане на министъра на регионалното развитие, бе да препратим отново всички сигнали до инспектората на Министерството на регионалното развитие, където те бяха разгледани още веднъж и бяха направени съответните констатации за това какво е свършено и какво не. Старали сме се винаги да подпомагаме държавните структури, които отговарят за движението по пътя, за експлоатационното му състояние и т.н.

Друго важно, което е добре да се каже е, че този път, за който говорим, се прави в продължение на няколко години. Има участъци, които са асфалтирани още през 2014 г., а през това време този път се експлоатира, минават много тирове и вследствие на това се явяват проблеми – напуквания – мрежови, надлъжни, напречни и т.н. Разбира се, нашето задължение е да следим за това и да подаваме навременно сигнали, каквото сме и правили.

Имахме и няколко срещи с омбудсмана Мая Манолова, както и инициативен комитет, който свърши огромна работа. Изчистихме много от въпросите, които общината искаше през годините. Община Своге пое допълнителен ангажимент да изгради пасарелка в района на опасния участък. Пак казвам – желанието е този път да е безопасен, хората да могат спокойно да пътуват по него, отивайки на работа и след това да се връщат безпроблемно.

Извън сигналите, които сме подавали, мога да кажа, че пътя иначе е много добър. Помня добре как беше преди
– ние сме пътували буквално през цели участъци от пътя, които са тотално компрометирани. Затова този път е дълбоко чакан от гражданите на Своге. Ще направим всичко възможно да подпомагаме усилията на държавната структура, за да може този път да се запази такъв, какъвто е сега, за да осигурим безопасността на пътя.

- Усещате ли за тази една година промяна в нагласите на хората? Станаха ли те по-предпазливи като поведение на пътя?
- Определено. Самите хора наистина внимават малко повече, отколкото са го правели преди. Тази трагедия направи всички ни в пъти по-бдителни. Надявам се хората да са осмислили своето поведение на пътя и да подпомагат с него и другите участници в движението, защото пак казвам – има времеви отрязъци от деня и вечерта, в които този път е изключително натоварен. По изчисления на АПИ – около 3500 коли минават само в един от интервалите от време на деня – сутрин, когато хората отиват на работа и вечер, когато се връщат.
 



- Получиха ли семействата на жертвите своите компенсации след трагедията?
- Не съм аз човекът, който може да отговори на този въпрос, но каквото и да се направи, не можем да върнем хората, които са си отишли. Те бяха дошли, за да видят част от красотите на нашата община, една от които е манастир „Седемте престола”. На връщане от там те в посока Нови Искър те са бързали да се приберат.

- Извън трагедията и неприятните спомени от жестоката катастрофа, община Своге е свързана с редица забележителности...
- Да, затова ми се иска да се обърна към всички хора, които не са идвали в нашата община – има какво да видят, има какво да усетят като атмосфера – не само Вазовата пътека, не само прекрасното дефиле или сериозния селски туризъм. Софиянци много обичат нашия район от години насам. Ако се върнем във времето назад, още баща ми ми е разказвал как в така наречените конски вагони много софиянци са идвали на дефилето, за да си починат малко от динамиката на големия град. Имаме около 24 000 вили.
Не всичко може да стане като с магическа пръчка, но силно се надявам да продължи да се работи в посока ситуацията да става все по-надеждна и по-добра. Още веднъж искам да кажа, че страшно много съжалявам, че тази трагедия се случи на наша територия. И изобщо всички инциденти в цялата страна, които трябва да се ограничават оттук нататък осезаемо.
 



- Как ще коментирате действията на ГД БОЕЦ, които внесоха сигнал срещу премиера в прокуратурата заради катастрофата в Своге?
- Това са абсурдни неща.

Както ви казах в началото на разговора - от страна на пътната агенция и останалите колеги са предприети възможните законови мерки за ангажиране на отговорността на фирмата-изпълнител, която следва да ремонтира и поправи всички дефекти. 

Нека да оставим компетентните органи да си свършат работата. Не бива да се спекулира с трагедията на хората.

  
Интервю на Анелия ПОПОВА
Снимки: Георги КОЛЕВ