Големият Уди Алън казва така: "В Калифорния не си изхвърлят боклука. Вместо това го превръщат в телевизия". Ето че най-сетне по нещо си приличаме с Калифорния. Есенният тв сезон тепърва ще се наводнява с риалитита и всяка вечер зрителят ще има златен шанс да изгуби по няколко точки от коефициента си за интелигентност.

Изглежда промяна няма да има: консервирането на звезди в собствен сос продължава да бъде най-рейтинговото приключение на телевизиите. Тук няма да обсъждаме детайлите от новите брадърски сезони - мислим, че въобще не си заслужава. Вместо тях ето кои са 10-те смъртни гряха на българското риалити.

1. Наложиха дебили

Наложихте пълни дебили. В продължение на десетилетия. Отделихте безценно телевизионно време за изметта на нацията.
Опаковахте я в лъскава опаковка, презентирахте я с тайнствен и дълбок дикторски глас. Искате или не, влязохте в комбина с жълтите медии, които не правят разлика между звезда и псевдозвезда - важното е да спи с някого. Хора невербални, нечленоразделни, с ограничен мироглед, лоша слава и вкус превзеха ефира в праймтайма и с месеци не излизат от там. Максимумът на възможностите ви е тоталният брадърски шампион Тодор Славков да си го извади в ефир - тогава всички продуценти в радиус няколко километра изпитват т.нар. шоубизнес оргазъм: лекарите го определят като състояние на висока възбуда, предизвикана от предчувствието за покачване на рейтинга и радост от надмощието над конкурентното предаване, където - каква трагедия само - никой не си го е извадил, ерго няма какво да му гледаш.

2. Превърна интригите в препитание

Какво е условието, за да влезеш в едно риалити? Да си готов да разкажеш кой какъв боклук е и как се е пропил, по възможност нека даже да си ти самият. Би било добре да покажеш роднина или съпруг, с който си в процес на развод, понеже си разбрал, че е травестит, тъй като е сменил пола си малко след като сте се оженили, за да прикрие факта, че преди много, много години (в една далечна галактика) ти е бил все пак татко.
Оплюването, клюкаренето, интриганстването и скандалът се оказаха много по-доходни за родните пишман звезди - какъв е смисълът да направиш пет страхотни музикални албума, когато вместо това може да те хванат три пъти с кокаин и това да ти осигури вход в жадния за зрелища прайм тайм и десетки хиляди хонорар? Точно така - няма смисъл. Въобще не се занимавай с кино, театър, музика. Вместо това пребий жена си в ефир и стани богат.

3. Рейтингът е цар

Няма нищо по-забавно от това след дебютните епизоди на определено риалити формати да получиш гордо ПР съобщение: "Телевизия еди си коя изпревари с цели 10 процента по зрителски рейтинг другата телевизия". По въпроса с преместването - понеже тъкмо това е единственото, което може да направим - две мнения няма: рейтингът не е мерител на успеха, а на падението ви. Колкото повече хора са консумирали телевизионния буламач, който произвеждате, толкова по-зле за всички нас.

4. Тъпите извинения

Тук идва и един особено интересен момент. Когато мастит продуцент бъде попитан с най-нормалния въпрос (задават го дори студентите в аулата на ФЖМК): "Не мислите ли, че това, което правите, не е морално", започват едни дълги и прелюбопитни обяснения. Маститият продуцент най-често счита, че това е едва ли не назадничав, социалистически въпрос, идващ от неориентирани, глупави хора. И мъдро отговаря така: "Задачата на медиите не е да възпитават обществото". Тук сме съгласни, но да уточним следното - това значи ли, че задачата на медиите е просто да бълват тъпотии всяка есен по цели три месеца в най-гледания час и дори да изпитват известна гордост от това? Маститият продуцент няма да отговори. Вместо това, доволен, че е добър играч на телевизионната сергия, ще затвори бронираното стъкло на лимузината си, осигурена от вашите есемеси дали да изгоним Пенчо или Гошко от Къщата, понеже единият мирише, а другият псува, и ще отпраши напред.

5. Разпадът на семейството

Изгледа някак нелогично разпадащият се брак да е най-търсената и показвана телевизионна ситуация, а в същото време българското семейство да продължава да бъде устойчиво, при положение че и без това е постоянно побутвано от всякакви икономически и социални фактори. Няма нищо по-приятно за окото от гледката на известна двойка, издържала 20 години заедно, която се срива шумно, цветно и весело пред камерите, запечатали сълзите на единия, изневерите на другия, а после и обратното с разменени роли. Ако пък случайно в Къщата попадне едно нещастно детенце, което да види мама и татко съсипани, нещата цена няма да имат. Всеки уважаващ себе си продуцент се чувства връхлетян от дива радост, ако успее да осигури подобна картинка в предаването си: че какво се продава по-добре от детските сълзи?

6. "Нещо, което да се гледа"

Макар и непрекъснато употребявана, едва ли някой може да обясни добре какво по-точно означава тази фраза. Тя обаче се е настанила толкова сериозно в телевизионната глава, че отдавна е осъществила оная мрачна лоботомия, която кара телевизиите да се избиват една друга в надпреварата да си доставят точно определен изкусно провален човек, за да изкарат от него рейтинг вместо конкуренцията. "Нещо, което да се гледа" е мантрата, която дефинира кризата на съвремието по-добре от всичко друго.

7. Претенциите за психологизъм

Един от големите грехове на "Брадър"-а е, че от години таи дълбоки претенции за психологизъм. Цялата работа се представя с лозунга за социален експеримент, който дори ще доведе публиката до определени истини, изплуващи само и единствено в подобна телевизионна ситуация. Верно ли? Зрителят всъщност преминава през две фази, в които въобще няма нито откривателство, нито развитие: в началото на риалитито подозираш, че звездите вътре са суетни, скучни и бездарни, и накрая всичките ти опасения се потвърждават: ами да, такива са, ето на - току-що изгуби три месеца, за да го разбереш.

8. Извадка на обществото

Другата най-голяма претенция на "ВИП" и "Биг брадър", е че по някакви причини лансира идеята, че наблюдаваме "извадката" на обществото. Че в това има грешка и някой бърка извадка с утайка е безспорно. По какви причини една силиконка, две чалгарки, няколко извадени от нафталина на естрадата звезди и внимателен подбор на известни с това, че са известни хора, може да бъде представително за обществото? Всъщност се вижда друго: че независимо дали става дума за олд скуул звезди, които нямат нова песен от 15 години, но са участвали в шест риалитита за последната петилетка, или за ламтящи за ранен дебют в сбърканата бг машина за публичност младоци, контактът с действителността във всяко риалити е крайно нарушен.

9. Примери за подражание

Накрая се стига и до това. Искаш не искаш, налагаш примери за подражание. Най-уязвими от българското риалити по дефиниция са подрастващите, които още на 14 вече са напълно убедени кои са качествата, които трябва да притежават, за да успеят в живота: всичко друго, но не и трудолюбие, търпение, упоритост, воля, талант. Всеки трети тийнейджър започва да мечтае да стане "известьен" и от екрана ефектно струят изключително изобретателни начини да го направиш. Пребий жена си, напий се в ефир, съблечи се гол и си го размахай пред камерата. После направи същото в обратен ред, а накрая кажи през сълзи, че "дължа всичко на родителите, приятелите ми и зрителите, които ме подкрепяха през цялото време"

10. "Разнообразие" от формати

Кое е най-тягостно в цялата ситуация? Че тя предлага страховито разнообразие в потресаващата си еднотипност. Какво по-весело от това да изгледаш ВИП брадър и откачените известни, а след тях да погледаш пък откачените неизвестни, които се стремят да станат известни в оригиналния "Биг брадър", и накрая да затвърдиш познанието в "Ол старс" и да се порадваш на всички известни и неизвестни, но все откачени, събрани заедно. Роенето и множенето на различните формати е особено потискащо: не сексът, а тъпотията продава. Абе нещо да се гледа.

Източник: standartnews.com