Автоджамбазите плачат! Създадоха джаджа, която пази колата от кражба, само за 300 лева
Уредът представлява биометричен имобилайзер, който прекъсва различни модули в автомобила. Ако доскоро се поставяше серийно само в последни модели суперскъпи возила срещу 300 лв. Вече може да се монтира във всяка кола, без значение година на производство. Уредът запаметява отпечатъците на до 19 потребители, които биха искали да карат колата, и разполага със сервизен режим, ако бъде оставена в автомивка. Досега машинката доказано е предотвратила около 30 посегателства, съобщават изобретателите ѝ.
Милен Иванов научава за биометричния имобилайзер по трудния начин. През януари 2018 г. крадци му задигат чисто новата „Тойота“ модел C-HR. Колата била паркирана на 1 минута от 4-то РПУ в центъра на София. Мъжът подозира, че е бил следен, защото само веднъж не я спрял на неговото място, охранявано от камери, и тя изчезнала. След като описа случката във Фейсбук и постът беше споделен към 6000 пъти и видян от близо половин милион потребители, колата беше намерена в столичния кв. „Толстой“.
Беше зарязана така, че да бъде намерена, и то бързо, беше блокирала една улица, нямаше как някой да не я забележи. Прозорецът беше оставен отворен, щетите по нея бяха разбит патрон на вратата, изкъртен рутер със SIM карта за интернет, бяха ми задигнали и сака за фитнес със старите маратонки. Жалка работа, наскоро видях, че са ми взели и инструментите от багажника, защото те стоят под една кора“, обясни потърпевшият. Полицаите не знаели как е била открадната тойотата.
„Нищо не ми обясниха и не мисля, че и на тях не им беше много ясно, защото ме помолиха аз да съм питал в „Тойота“ за експертно мнение. Те нямали пари да платят на експерт да напише становище как е станало“, разказва още Иванов.
Докато ходел по мъките, за да му върнат намерената кола, която престояла близо 2 месеца на паркинг на МВР, разбрал за новата система.
„Само за миналата седмица два опита за кражба на такива тойоти с биометричен имобилайзер бяха предотвратени“, казват от фирмата производител.
Уредът е предотвратил кражби на „Рейндж Роувър“ от моделите „Воук“ и „Спорт“, спортно „Мицубиши Еволюшън“, БМВ Х5 2013 г. и др. Собственици на по-стари коли като „Крайслер Ласети“ и „Тойота“ от 2005 г. също поискали да им бъде монтирано . За да се запали колата, трябва да се свали устройството.
Специалист по автоелектроника и алармени системи на коли съветва към едно возило да се подхожда с нестандартно решение.
„Важно е да прекъснете някоя от електрическите вериги в колата – това може да стане по различни начини – с пръстов отпечатък, обикновен СК ключ. Мога дори да ви направя автомобилът да пали само с гласово разпознаване“, коментира още специалистът. Възможно е защитата да бъде и с джиесем модул. При него колата пали само след набиране на определен gsm номер.
„Ако нямате обхват, където да я спрете обаче, няма да може да тръгнете“, обясни един от недостатъците на тази система специалистът. Според него всяка защита може да се преодолее, но е нужно време – от 30 минути до час. В повечето случаи обаче ако крадецът не успее да запали колата на място, си тръгва.
Последвайте ни
0 Коментара: