364 автомобила са били скъсани само за два дни, след като държавата затвори зеещата от години вратичка за измами при годишните технически прегледи, пише "Телеграф".

 За същия период само седмица по-рано спрените коли са били едва 47, което означава осем пъти скок.

Промяна

От понеделник, 22 юли, всички пунктове за периодични технически прегледи на МПС трябва да са свързали измервателните си уреди директно чрез защитена връзка с компютъра на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (широко позната като ДАИ).

По данни на агенцията условието е изпълнено от над 950 пункта, а около 100 пункта не са го сторили, което значи, че те вече не могат да извършват прегледи.

Причината за изискването, за което се говори от близо 10 години, е спиране на възможностите за това автомобили с проблеми да минават преглед и да застрашават безопасността на движението и чистотата на въздуха.

История

Ключовите тестове на прегледа са тези за спирачките на автомобила, както и за вредните емисии от ауспуха.

До миналата седмица данните от стенда за измерване на спирачното усилие, газоанализатора (за бензиновите автомобили) и димомера (за дизеловите автомобили) първо стигаха на компютъра в пункта. Оттам насетне председателят и членът на техническата комисия трябваше да ги изпратят до компютъра на ДАИ.

Така тези технически лица имаха възможността да "напудрят" данните и да подадат такива, срещу които ДАИ да позволи положителен завършек на прегледа и издаване на екостикер.

Публична тайна бе, че МПС масово минаваха с високи вредни емисии само с намигване. За по-сериозни несъответствия пък се стигаше до „почерпка“ от 50-100 лв. Срещу това водачите получаваха възможност още 12 месеца да карат опасен за движението по пътищата или чистотата на въздуха автомобил.

Система

От понеделник човешкият фактор в системата е премахнат, а информацията от измервателните уреди постъпва в компютъра на ДАИ директно без никой в пункта да може да влияе на показанията.

„Съответно веднага забелязахме огромен скок в броя на автомобилите, които не могат да преминат преглед“, споделят пред изданието източници от ДАИ, запознати с постъпващата от пунктовете информация, която включва и броя на скъсаните на прегледа.

Според данните на ДАИ, в понеделник и вторник тази и миналата седмица на преглед са отишли между 21 000 и 25 000 автомобила. Скъсаните миналата седмица са били 0,18% (47 МПС), а през тези скачат до 1,7% (364 МПС).

Стойности

От транспортното министерство специално уточняват пред изданието, че причината за скока на отрицателните становища е единствено и само в свързването на уредите директно със системата на ДАИ.

"Не са променяни граничните стойности за емисиите на замърсителите в отработените газове. Те са определени в Директива на ЕС и са транспонирани в българското законодателство, конкретно в Наредба Н-32 още през 2012 г.“, допълниха от ведомството.

Собственици на пунктове: 80% не могат да минат

80% от автомобилите в България не могат да минат преглед заради завишени изисквания за емисиите на вредни газове. Това се твърди в писмо на Национално сдружение „Периодични технически прегледи“ до транспортния министър Георги Гвоздейков. 

Според членовете на сдружението изискванията са неизпълними и са писани от „някой, който няма представа как работи двигател с вътрешно горене“.

От сдружението считат и че при определянето на стойностите не са взети предвид ниското качество на горивата и смазочните масла у нас, които дават отражение на емисиите от ауспуха.

От сдружението недоволстват и от елиминирането на човешкия фактор в пунктовете и заплашват да започнат да уволняват служители, „след като вече не човек, а компютър ще решава“. За среща с министъра и други отговорни фактори настояват още от сдружението.