Елитният ЦСКА 1948 получи световно признание, след като стана обект на интерес от страна на авторитетното списание „Football Business Inside“.

Едно от най-големите издания в сферата на футболния бизнес публикува на своя сайт ексклузивно интервю в две части с изпълнителния директор на столичани Добрин Гьонов.

Списанието обръща внимание, че ЦСКА 1948 е основан преди пет години, но за този период успява да се изкачи от четвъртото до първото ниво на българския футбол.

Вие сте много млад клуб, основан през 2016 г. Бихте ли ни разказали историята на ЦСКА 1948?
Това е може би най-честият въпрос, който получавам, наред с този защо в София има два отбора с името ЦСКА - ЦСКА 1948 и ЦСКА-София. През 2016 г. ПФК ЦСКА, най-успешният футболен отбор в България, фалира. Собственикът на клуба по това време притежаваше още един клуб, а именно Литекс (Ловеч). За да избегне плащането на дълг, възлизащ на 15-20 млн. евро, той взe решение да премести Литекс (Ловеч) в София, да смени името на ЦСКА-София заедно с цветовете на официалната екипировка и да обяви, че това е "новият" ЦСКА. Това обаче си оставаше същият Литекс (Ловеч), само че играещ на стадиона на ПФК ЦСКА и състезаващ се директно в първия ешелон на българския футбол.
Същото лято група привърженици на ПФК ЦСКА, включваща фенове, легенди на отбора, треньори, играчи от академията и т.н., се събраха във Военния клуб в София (мястото, където клубът е официално създаден през далечната 1948 г., на 5 май) и основаха нов отбор, наречен ФК ЦСКА 1948. Като новак, отборът на ФК ЦСКА 1948 започна сезон 2016-2017 г. от най-ниското ниво на българския футбол - 4-та дивизия, и за четири години успя да влезе в efbet лига, преминавайки през всички нива на българския футбол.

Вече втора година играете в първото ниво. Колко голям е клубът, колко души работят за него в частта, която не е свързана със спорта?
Бих определил ЦСКА 1948 като един от най-иновативните спортни клубове в България. Общият брой на служителите, включващ всички звена на клуба, е 90. Това може да изглежда голямо число, но ние силно вярваме в професионализма на всеки един човек, който работи за отбора. Опитваме се да съчетаваме ума и опита на утвърдени имена в бранша заедно с иновациите, които идват с по-младото поколение професионалисти. Що се отнася до отделите за администрация, маркетинг и продажби, бих казал, че в тези звена работят около 15 души. Освен това разчитаме и на "фрийлансъри" и подизпълнители за дните на мачовете.

1000 лв. Нов начален Онлайн Казино Бонус от efbet

Какъв е средният годишен бюджет на ЦСКА 1984 и как е разпределен той в различните пера, като спонсорство, мачове, телевизионни права и т.н.?
Бюджетът на нашия отбор е между 2,5 и 3 млн. евро, което според моите познания ни позиционира сред първите 5 отбора в страната, що се отнася до бюджет. Нещо повече, според мен годишните ни финансови параметри са близки до средните на отборите в първите дивизии в първенствата на Централна и Източна Европа.
Що се отнася до различните пера, в момента не разполагам с точни цифри, но спонсорството и мърчандайзингът са малко над 60%, телевизионните права са между 10 и 15%. Заради пандемията приходите от мачове не бяха високи през последните две години.
Когато се прави анализ на клуб с нашите размери, основните цели са участието в европейските турнири на УЕФА и реализирането на изходящи трансфери. Въз основа на тези цели трябва да се разработи стратегия и трансферна политика. Например Динамо Загреб за периода 2017-2021 г. е похарчил 26 млн. евро за приходни трансфери и е реализирал 118 млн. евро от изходящи трансфери.

Доколко е развито спонсорството във футбола в България?
За съжаление спонсорството в България не е много развито. Според мен това идва от факта, че продуктът "български футбол" не е добре разпознаваем. Всички клубове от efbet Лига трябва да работят усилено в посока промяна на това възприятие.

Kолко души средно посещават домакинските ви мачове? Какъв е средният брой в лигата и какви са тенденциите през последните години, като оставим настрана пандемията?
Като млад клуб ние сме в постоянен път на развитие в търсене на най-добрите решения за нашия отбор и за нашите фенове. Естествено, някои решения бяха приети добре, а други не чак толкова, което често се отразява на ентусиазма на нашите фенове да идват или да гледат мачовете ни.
Дори да оставим настрана пандемията, която оказва огромно влияние върху всеки спорт, несигурността и постоянните промени, които тя носи, не ни позволяват да направим категорични заключения и да проследим тенденциите.
Когато говорим за лигата като цяло, цифрите не са впечатляващи, дори бих казал, че през последните години те намаляват. Според мен има няколко причини за тази негативна тенденция и те включват факта, че повечето стадиони са стари и не се поддържат, ниското ниво на футбола и твърде многото хулигански сцени също са фактори.

Каква е ситуацията по отношение на телевизионните права в момента?
Като цяло телевизионните права играят важна роля във футбола. За българския пазар статистиката показва, че българската efbet Лига е по-гледана и следена от английската Висша лига. Въпреки че интересът е по-голям, телевизията плаща по-малко за него в сравнение с EPL. По мое лично мнение федерацията трябваше да се стреми към по-добри условия. Сега това ме води до друг много важен въпрос. Федерацията и професионалната лига трябва да бъдат разделени.

Казахте, че разделянето на федерацията и лигата на две отделни структури би било следващата голяма стъпка за българския футбол. Защо смятате така?
Защото професионалните клубове са лицето на българския футбол. В България имаме 600 клуба, но само 14 са в първа дивизия. Професионалните клубове трябва да се обединят и да работят заедно, за да повишат стойността на продукта "български футбол". Трябва да създадем по-добра комуникация с правителството, общините, спонсорите и телевизията, за да сключим по-добри споразумения за клубовете.
Федерацията трябва да се концентрира върху националните отбори, по-нататъшното развитие на младежкия сектор заедно с женския футбол, футзала и, разбира се, върху масовия футбол.

Искате да развиете клуба като марка. Как се справяте с това?
От самото начало следваме една и съща последователна философия и ценности, в които ние като клуб наистина вярваме. Поддържаме един и същ тон на изразяване във всички области на нашата дейност и във всяка комуникация в онлайн и офлайн маркетинговите канали. Всъщност не искаме да се обръщаме към масите, искаме нашите фенове да чувстват близост и наистина да се идентифицират с отбора. Активно търсим млади, талантливи и мотивирани хора за клуба.

Колко лесно е да ги намерите и защо това е толкова важно за вас?
Вярвам в младите поколения и в тяхната способност и мотивация да учат и да се развиват и да прилагат иновативно мислене във всичко, което правят. Намирането на такива хора обаче, особено за спортната индустрия, не е лесна задача. Студентите, които идват от академичните институции, не са достатъчно подготвени за позиции в областта на спортния маркетинг, спортната администрация и др. Затова засега стратегията ни е да намираме млади, мотивирани хора, които са запалени по футбола, и да започнем да ги учим как трябва да функционира една спортна структура.

Търсите ли вдъхновение в други футболни клубове или спортове?
Да, това е от решаващо значение за развитието на един футболен клуб. Непрекъснато анализираме чуждестранните футболни клубове в Европа и на Балканите и се опитваме да адаптираме най-добрите им практики към нашата действителност.

Колко важни са данните за вас? Имате ли стратегия за данните?
Анализът на данни играе съществена роля във футболната индустрия. Тъй като клубовете се стремят да спечелят конкурентно предимство на терена и извън него, данните ни позволяват да извлечем информация, която да подобри представянето на играчите, да предотврати контузиите и да повиши ефективността. Използваме няколко софтуерни решения заедно с ценния принос на нашите скаути и футболни специалисти.

Къде и как събирате данни за феновете и как ги използвате?
Дигитални билети за събития, директна поща, социални медии - това са някои от нашите източници на данни. Въпреки това, както споменах по-рано, иновациите са това, към което се стремим, и тази област не прави изключение. Системите за влизане на стадиона, които могат да изготвят анализи за ангажираността на феновете и друга важна информация за това кой сяда да гледа нашите мачове, са това, към което се стремим в бъдеще.

Кои са основните комуникационни канали на клуба?
Бих описал ЦСКА 1948 като един от най-активните клубове в България по отношение на медийното участие и активността в социалните мрежи. Възходът на социалните медии предлага както предизвикателства, така и възможности за футболните клубове да взаимодействат с хората. Това е най-лесният начин човек да си състави мнение за цялата организация и да проследи развитието на дадена структура.
От самото начало на съществуването на ЦСКА 1948 клубът има ясна стратегия по отношение на медийно заинтересованите страни. Най-важните фактори, придобити от клуба при изграждането на трайни взаимоотношения с медиите, са доверието, качеството на съдържанието, прозрачността, мрежата от контакти и признанието. В началото ЦСКА 1948 беше пренебрегван от повечето медии, поради ниското ниво на футбола в най-ниските дивизии и поради присъствието на ЦСКА-София в първа дивизия. Постепенно обаче ЦСКА 1948 придобива имидж на професионален футболен клуб и на надежден партньор за медийно заинтересованите страни.

Имате доста голяма фенбаза във Facebook - повече от 90 хил. последователи. Можете ли да монетизирате този актив?
Facebook е едно много мощно оръжие. Опитваме се да правим маркетингови дейности в тази платформа, като включваме и нашите партньори и спонсори.

Местите се на нов стадион. Следващата голяма стъпка за вас като млад клуб? Какви са предимствата на новия стадион?
През последните три години играем на Националния стадион, чийто капацитет е 44 000 места, а спортните зали са разположени под трибуните. Като прибавим и голямата писта за бягане към големия стадион, акустиката сериозно се губи и единственият начин да се направи страхотна атмосфера е стадионът да се напълни с публика от поне 20 000 души, което в момента е много трудна задача за всеки отбор в България. Затова се договорихме да използваме стадион „Бистрица“. Той е нов, добре поддържан и много компактен, с капацитет 3000 души. Дори и да има 300 души на стадиона, атмосферата е фантастична.
Освен това имаме възможност да го брандираме с цветовете на отбора и разполагаме с повече позиции за реклама на нашите спонсори. Не на последно място, разходите за наем на Националния стадион са високи. Ако ги спестим, можем да ги инвестираме в други дейности. Единственият недостатък, който мога да посоча, е местоположението. Стадион „Бистрица“ е в планината, в покрайнините на София. Въпреки това, районът е много красив и посещението на мач може да се съчетае добре с приятна разходка.

Имате ли стратегия, концепция как трябва да се развива клубът извън терена през следващите пет до десет години?
Както вече споменах, клубове с нашите измерения от Балканите трябва да се съсредоточат върху реализирането на изходящи трансфери на млади играчи. С други думи, нашата стратегия се основава на развитието на млади български играчи. В първия отбор трябва да има четирима млади футболисти (на възраст между 18 и 22 години) и поне двама от тях да бъдат в първите единадесет за всеки мач. Като играят често заедно с опитни играчи в българското първенство, а надяваме се и в турнирите на УЕФА, те ще натрупат голям опит и увереност и евентуално ще станат обект на интерес от скаутските отдели на най-големите европейски клубове.
С началото на сезон 2021/22 г. ЦСКА 1948 сформира втори отбор, който се състезава във Втора лига. Надяваме се, че това решение ще привлече най-добрите млади играчи в България, тъй като им предоставяме перфектни условия за тренировки и професионален футбол. Когато се осъществи трансфер на наш футболист пък, ние ще бъдем готови с достоен заместник, идващ от втория отбор.

Efbet Лига - сезон 2021/2022
Купа на България - сезон 2021/2022