С всяка изминала година футболът генерира все повече пари. Затова и най-големите имена в най-популярния спорт търсят начини да се възползват от това. За целта собственото лого или модната линия се превърнаха в нещо задължително за всяка футболна звезда. Димитър Бербатов стана поредното популярно лице, което пусна колекция от дрехи по свой дизайн и собствена разпознаваема емблема D9B. В последните години много популярни играчи създадоха собствена емблема и търговска марка. Някои от тях бяха успешни, но други не успяха да се наложат на пазара. Предстои да видим чия съдба голмайстор №1 на националния ни отбор ще последва. У нас Благой Георгиев от няколко месеца продава собствена колекция от дрехи с марката „BG7”.

Един от първите футболисти в света, който се сдоби със собствено лого, беше Дейвид Бекъм. Изработи го компанията за спортна екипировка „Адидас“, а целта бе да се използва в различни съвместни колекции. То беше максимално разпознаваемо и на него бе изобразена стилизирана фигура на англичанина, който изпълнява пряк свободен удар. Сега Бекъм има друго собствено лого, в което са зашифровани буквите „dvb” – инициалите на Дейвид и Виктория Бекъм, и най-често се използва върху специална серия парфюми.

През есента на 2012 година американската компания „Найк“ започна пълноценно да продава екипировка с новосъздаденото лого на Кристиано Роналдо – CR7. За първи път тази абревиатура беше използвана през 2007 г., когато за сефте са произведени специални футболни обувки за португалеца. Има няколко различни версии в шрифта. Използваната от „Найк“ е с удебелени букви CR и по-тънка цифра 7. Освен това Роналдо има собствена марка за дрехи, парфюми, фитнес зали и хотели. Там се използва лого, при което абревиатурата CR7 е с еднаква дебелина. Съществува и трета разновидност, където цифрата 7 е във формата на мълния, а цветовете са тези от португалското знаме.

Winbet - удвои тръпката от играта! (18+)

Звездата на Барселона Лионел Меси има собствен бренд от 2011 година, когато „Адидас“ решава в цялостен план да се възползва от популярността на аржентинеца. Личното си лого Меси представи на официалния си профил във „Фейсбук“: „Споделям с вас собственото си лого, което ме характеризира като футболист и човек. Надявам се, че ще ви хареса“. Логото представлява стилизирана буква „М“ в стил на супергерой. След презентацията „Адидас“ започна да пуска специална серия обувки с логото на Меси. В емблемата на аржентинеца се виждат и характерните три линии на германската компания, чрез които е изписана буквата „Е“ от името на звездата на Барса.

Новата звезда на световния футбол Килиан Мбапе в момента има най-големия маркетингов потенциал. Това беше оценено от „Найк“, който вижда във френския национал бъдещия главен посланик на компанията в най-популярния спорт. Нападателят на ПСЖ притежава собствен запазен стил за отпразнуване на гол. Той скръства ръцете си на гърдите и вдига палците. Идеята за това дошла на Мбапе от по-малкия му брат, който по този начин ликува след вкаран гол на компютърната игра „ФИФА“. За да комерсиализират жеста, юристите на Килиан поръчват разработването на специално лого с преплетените ръце и инициалите КМ. Символите се използват на официалния сайт на Мбапе и на продуктите от модната линия на французина. За момента са произведени само бейзболни шапки с права козирка, които се продават за 35 евро. Планирано е обаче сериозно разширение на продуктовата гама.

Неймар се сдоби със собствена запазена марка още през 2012 година, когато играеше за Сантос. Още тогава маркетинговата му стойност беше гигантска. Неговият екип бързо разбра, че около бразилския футболист може да се създаде допълнителен продукт за печелене на пари. Логото беше съставено от стилизирани инициалите от името Неймар Джуниър и номер 11. Компанията за спортна екипировка „Найк“, която има договор с бразилската суперзвезда, пуска отделна колекция облекла и обувки с различно лого, но също достатъчно разпознаваемо, тъй като отчетливо е изписано NEYMAR с две по две букви една под друга на три реда. В личните проекти на футболиста се използва първото лого, а при колаборациите с американския гигант за спортна екипировка – второто.

Пол Погба стана един от първите футболисти на новата маркетингова вълна, при която играчите първо стават суперзвезди, а едва след това постигат нещо значимо във футбола. Трансферът на французина в Манчестър Юнайтед за 105 милиона евро доведе до създаване на собствена марка. Влиянието на халфа към този момент се разпростира и над други сфери – музика, мода, телевизионни реклами. Още преди да стане част от „червените дяволи“ Погба подписа договор с „Адидас“ за 44 милиона евро и заедно с немската компания пусна собствена колекция. Пол Погба дори по традиционния си начин представи логото по екстравагантен стил – изрусявайки част от косата във формата на емблемата. Тя се състои от две преплетени букви „Р“ и по подобие на много случаи е просто инициалите на футболиста. Втората буква „Р“ наподобява на музикална нота, за да демонстрира любовта на французина към хип-хопа.

Пауло Дибала вече няколко години развива собствена марка, чието лого е взаимствано от характерния стил на аржентинеца за отпразнуване на гол. Както е известно, Дибала поставя палеца и показалеца на едната си ръка пред лицето след вкарването на попадение. Жестът е взаимстван от филма „Гладиатор“, където героят поставя маска, но в същото време не губи благородството си. Дибала започва да използва жеста след загубения финал за Суперкупата на Италия през 2016 г., когато пропусна дузпа срещу Донарума, а Милан печели трофея. Година по-късно Пауло Дибала регистрира собствена марка за дрехи „Dybala Mask” (Маската на Дибала). Първоначално започва да предлага суичъри за 48 евро и шапки за 20 евро. В момента Дибала е лице на една от сериите екипировка на „Адидас“, а неговото лого може да се види върху продуктите на германската компания.

Златан Ибрахимович през 2016 г. представи собствени лого и марка спортни облекла под марката A-Z. Всичко е изключително просто и дори скучно. Логото не само прави асоциация с извървяването на пътя от първата до последната буква в латиницата, но и в развитието на футболиста от Аматьор до Златан. Идеята беше да се произвеждат спортни облекла на достъпни цени. В колекцията дори имаше боксерки, които в някои мачове на Манчестър Юнайтед се виждаха под гащетата на Маркъс Рашфорд. В крайна сметка обаче се оказа, че Ибрахимович не е толкова успешен в бизнеса, отколкото на терена. През 2018 г. компанията беше закрита заради огромни загуби, които за период от 2,5 години нараснаха до 21,7 милиона евро. В момента дори няма яснота дали шведът ще продължи да използва това лого.

Роналдиньо отдавна завърши кариерата си, но влиянието му върху футбола беше толкова голямо, че все още се усеща. Затова редица компании пускат продукти с неговите инициали и популярността на бразилеца не стихва. Първото си персонално лого Роналдиньо получи още през 2006 г., когато „Найк“ представи уникални обувки за техничаря. Емблемата включва цифрата 10 и буквата „R“, изписана в ръкописен стил, за да характеризира ефектния стил на бразилеца. Дори и сега може да се купят футболни обувки с това лого. На собствения сайт на Роналдиньо пък се продават продукти с друг символ [R] ONE. С тази марка от 2013 г. се търгуват дрехи, слушалки и друга електроника. С трикотажните продукти търговията не потръгна, но пък слушалките продължават да бъдат истински хит на пазара. С всяка покупка се доставя фигурка на Роналдиньо и специална картичка. През 2018 г. пък руската компания „Магнит“ се сдоби с известни права върху марката на бразилеца и пусна цяла колекция продукти с името „Ronaldinho10“ и със силует на футболния магьосник.

Персоналното лого на Роберт Левандовски е създадено от първите букви на името му „RL“ като в долната част на „R” има футболна топка. Нападателят на Байерн използва собствената си емблема при някои проекти и колаборации. Проектът дори надхвърля границите на търговията. Полякът отдавна планира бъдещето си след футбола и се гласи да създаде собствена медия от нов тип. За момента компанията създава медийно съдържание за промотиране на отделни спортисти, сред които е тенисистката Агниешка Радванска. Левандовски има и друга запазена марка „RL9“ с различен шрифт, чрез която продава различни продукти и напитки, свързани със спорта. Освен това нападателят има и агенция „STOR9“, която обслужва неговите имиджови права и обслужва някои полски спортисти. И в това лого може да се забележи съчетанието „R9“. Левандовски е съучредител на още пет проекта, но там личното му лого не участва.

Над логото на Антоан Гризман дълго време работи дизайнера Себастиан Беланкунтър, който искал да съчетае в едно характеристиките на Дейвид Бекъм и Зинедин Зидан. В основен смисъл му се е получило добре. Гризман не е известен със скандали извън терена, а през лятото направи трансфер в Барселона. Затова всичко е горе-долу успешно. В последно време френският нападател е главно рекламно лице на „Пума“ и периодично получава специални футболни обувки със собственото лого. То представлява инициалите на играча „AG“, а между тях при вглеждане може да се забележи цифрата 7, която препраща към игровия номер на футболиста. За първи път логото беше представено в края на 2017 г. на специален модел бутонки, при чието разработване участие взима самият Гризман. Периодично „Пума“ пуска в продажба дрехи с логото на французина и ако престоят му в Барселона е успешен, в бъдеще подобни колаборации може да се увеличат.

Дизайнът на логото на Гарет Бейл е доста необичаен и включва №11, с който играе уелсецът, трите ленти на „Адидас“ и запазеният жест на футболиста, показващ сърце с ръцете си след вкаран гол. Една от малкото марки без инициали. Мнозина видяха прилики между логото на Бейл и тези на филмите „Трансформърс“ и „Батман“. Към момента Бейл няма особени успехи като маркетингов продукт заради проблемите му в Реал (Мадрид). Може да се кажа, че все още чака своя час, за да зарадва феновете си със собствена колекция от дрехи.

Нападателят на Арсенал Пиер-Емерик Обамеянг има собствено лого, което представлява стилизирана буква „А“ (Aubameyang) и светкавица, изписани в златисто. Габонският нападател се отличава с висока скорост, а светкавицата e символ на супергероя от комиксите Светкавицата, чиято способност е суперскоростта на придвижване. Цветът пък характеризира любовта на африканеца към разкоша. Първоначално марката на Обамеянг за облекло носеше името „РЕА17“, когато той играеше за Борусия (Дортмунд), а сега се казва „РЕА14“, тъй като в Арсенал играе с №14. Основно брендът продава дрехи и различни колаборации с „Найк“, но нападателят създаде марката предимно за собствена употреба

Месут Йозил представи собственото си лого на профила си в „Инстаграм“ през април 2017 г. Той представлява буквата „М“ и силует на топка под нея, която може да се чете като буква „О“. При вглеждане може да се забележи цифрата 10, номерът на екипа на германеца в Арсенал. Футболистът пусна в продажба лимитирана серия фланелки и бейзболни шапки, но няма някакви крупни колаборации с известни компании като „Адидас“, въпреки че етническият турчин е рекламно лице на германския концерн. Предвид последните изяви на Йозил на терена, неговата марка едва ли ще се радва на сериозен търговски успех, дори в Турция.

Джеси Лингард е един футболистите във Висшата лига, които минават за модни икони. Затова играчът на Манчестър Юнайтед реши да се възползва от това и продава дрехи под собствена марка „JLINGZ“, а като лого се използва запазеният знак на играча при отбелязване на гол. Той просто събира двата юмрука пред лицето си, като разтваря палците и показалците. Така се е образуват буквите „JL”. Логото изглежда оригинално и доста свежо по съвременните стандарти. Асортиментът на марката е доста голям: суичъри, сакове, фланелки, шапки, якета, панталони и дори парфюми. Проблемът е, че самият Лингард все още е в категорията бъдещи звезди и ако не постигне някакви значими успехи на терена, марката му е обречена на провал.
Веселин РУСИНОВ/БЛИЦ СПОРТ