Третият лъч на метрото е завършен, в момента вървят изпитания на фирмата SIMENS, свързани с безопасността, каза заместник-кметът по транспорта в Столична община Кристиан Кръстев. Заради извънредното положение изпитанията са били спрени.

"Искрено се надявам, че август месец ще имаме третия метродиаметър изцяло в експлоатация", заяви той в интервю за "Фокус".

По думите му транспортът в София е далеч от нормалното натоварване. В пикови дни преди коронакризата натоварването на метрото е достигало до 350 000 пътника на ден. Към момента са не повече от 130 000, около 40%.

Нощен транспорт

Пускането на нощния транспорт беше в експериментален формат и е необходимо да се направи анализ дали на този етап ще има необходимото натоварване. Към края на юни ще предложим оптимизация на транспортната схема.

Тогава със сигурност ще бъде разгледан и въпросът с нощния транспорт, обясни Кръстев.

Синя и зелена зона

Към момента се коментира разширяване на синята и зелена зона, но не и повишаване на цената й с оглед и на ситуацията. Опитваме се да облекчим живущите в тези райони, където има нужда от създаването и разширяването на двете зони.

Повишаване на цената на зоната към момента не е коментирана, котегоричен е той и допълни, че това е и от компетентността на Столичния общински съвет.

Идеята е синята зона да бъде разширена до „Евлоги Георгиев“ и да навлезе в района на „Оборище“. В момента има и готовност за създаване на зелена зона в квартал "Иван Вазов“.

Пешеходни зони и велоалеи

Столична община обяви два проекта - първият е Градската градина да се свърже с булевард "Витоша“. Създава се пешеходна зона на ул. "Съборна“, като се запази транспортната връзка в частта на ул. „Калоян“ и „Леге“. Идеята е пешеходната зона по бул. „Витоша“ да стигне до площад „Света Неделя“ и оттам към Градската градина до Народен театър „Иван Вазов“, обясни Кръстев.

Вторият е "Патриарх Евтимий“ - това е интегриран проект, който касае не само частта на бул. „Патриарх Евтимий“ - от Попа до Петте кьошета, а и движението по ул. "Раковски" - между бул. „Левски“ и бул. „Патриарх Евтимий“, както и промяна на движението на бул. „Витоша“ - в частта между „Скобелев“ и „Патриарх Евтимий“. По цялото продължение на "Патриарх Евтимий“ ще се създаде бус лента и две еднопосочни велоалеи от двете страни на улицата, а с двупосочното движение по ул. "Фритьоф Нансен“ ще се възстанови движението на тролей 7, каза Кръстев.

Паркирането ще бъде успоредно по целия "Патриарх Евтимий“. Създават се допълнително парко места между бул. „Левски“ и "Патриарх Евтимий“ по ул. „Георги Раковски“, там се увеличават парко местата. Към момента са 18, стават 44. По продължението на бул. „Витоша“ - от "Патриарх“-а до „Скобелев“ ще има косо паркирането, в момента то е успоредно, разказа зам.-кметът.

"Също така сваляме велоалеята от тротоара на улицата - тротоарът там е много тесен, има конфликт между пешеходците и колоездачите и се създават предпоставки за нараняване и обезпокояване и на колоездачите, и на пешеходците. Най-важното по отношение на велоалеите е осигуряването на свързаност между вече съществуващи велоалеи, за да може хората да се придвижват с велосипеди свободно, а не да стигнат донякъде и след това да се чудят как да пресекат или да се включат в движението", мотивира се той.

Водят се разговори с полицията да се направи споделено движението по ул. „Граф Игнатиев“ - за трамваи и велосипеди, за да има свързаност между велоалеите на ул. „Георги Раковски“ и новата велоалея, която ще бъде създадена по бул. „Патриарх Евтимий“, както и с велоалеята на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“.

"В частта на ул. „Раковски“, където е създадена велоалеята, никога не е имало паркиране. Създаването на велоленти в тази част дава свързаност. Второ – този проект върви паралелно с изграждането на третия метродимаетър и транспортното обслужване на тази част на София вероятно ще бъде най-добре обслужената транспортна точка в България, не само в София", смята Кръстев.

Автомобилите

Необходимостта от ползването на автомобили в градска среда за хората, които живеят в тази част на София, ще бъде намалена максимално, убеден е Кръстев.

"Хора, които живеят в този район, имат собствени автомобили, ми казаха, че в момента, в който отворим метрото от третия метродиаметър, някои от тях ще продадат колите си, а други ще ги оставят на работните места и ще ги ползват само при нужда. Искаме да ограничим приходящия трафик в града и хората да използват градския транспорт. Концепцията за модерния град е да бъде по-чист, по-екологичен, наситен с градски транспорт и с алтернативи за ползване на всичко друго, но не и автомобили", обобщи зам.-кметът.