Голяма част от столичани недоумяват защо докато стойността на горивата пада, цената на билета за градския транспорт може да скочи с до 60%. Предлага се цената на билета да скочи на 1,60 лева от 1 юни. Предложението е на Центъра за градска мобилност и престои да бъде разгледано от Столичния общински съвет, припомня bTV.
&bdquo;Това ще е убийство за повечето българи, защото не си заслужава в претъпкания градски транспорт да даваме и тези пари за билетче&rdquo;, коментира Веселин Денчовски.<br /> <br /> &bdquo;Аз пътувам с 94 от Студентски град, но използвам карта. Има хора пък, които пътуват на по-малки разстояния, и мисля, че за тях няма да е много изгодно и удобно това&rdquo;, заяви Габриела Винева.<br /> <br /> &bdquo;Те досега не дупчат билети 2/3 от хората, а пък като станат по 1,60 лева, вече определено не виждам как ще се дупчи&rdquo;, смята Румен Попов.<br /> <br /> Други смятат, че разликата в качеството между различните видове транспорт е сериозна и цената за автобусен билет не трябва да се вдига. &bdquo;Метрото е доста по-удобно, по-топло е. Градският транспорт е доста некомфортен - задушно е, лятото е недостатъчно прохладно, общо взето не е комфортен и наистина не си заслужава да се увеличат цените&rdquo;, посочи Йонка Славчева.<br /> <br /> Повечето софиянци се примиряват с увеличението на цената на билета. Някои възнамеряват през лятото да се придвижват с колело. &bdquo;На никого няма да се отрази добре, но се купуват нови автобуси, тролейбуси. Отнякъде трябва да идват и пари&rdquo;, заяви Мирослав Гаврилов. Според новото предложение със сигурност поскъпват и талоните от 10 билета. С тях еднократно пътуване с автобус сега струва 80 стотинки.<br /> <br /> За хората, ползващи метро, обаче има още една възможност - така нареченият електронен билет. В предложението за новата наредба не е ясно дали той ще поскъпне. Едно пътуване с него също излиза 80 стотинки. Ако неговата цена остане същата, пътниците в метро и автобуси ще бъдат поставени в неравностойно положение.<br /> <br /> Преди да обявят дали ще подкрепят или не предложението, от Реформаторския блок искат да видят анализите и разчетите, коментира общинският съветник от РБ Стефан Марков. Той не е убеден, че с вдигането на цената на билетчето ще се стимулират гражданите да ползват абонаментни карти. Марков изрази надежда цената от 1,60 лева да подлежи на коментар.<br /> <br /> Общинският съветник от ГЕРБ Зафир Зарков поясни, че с предложението се насърчава използването на дългосрочни документи, тъй като цените на картите се запазват както на преференциалните, така и тези по редовна тарифа. По думите му 14-15% са пътуванията с билет в столичния градски транспорт. Билетът е ориентиран към случайни пътувания и към гостите на града, уточни той.<br /> <br /> &bdquo;През последните години имаме активна политика по подмяна на транспортните средства. В следващите 2-3 години очакваме над 300 нови превозни средства, които изцяло ще подновят автобусния транспорт&rdquo;, каза общинският съветник от ГЕРБ.<br /> <br /> Необходими са средства, които да ни гарантират по-качествен, ко-комфортен по-сигурен транспорт, изтъкна той.<br /> <br /> &quot;До година и половина трябва да бъде изградена и т. нар. тикет система, която да ни даде възможност за нови превозни документи и ново тарифиране &ndash; било то по време или изминато разстояние&quot;, каза още Зарков и добави: &quot;С нея трябва да се изгради и видеонаблюдение във всяко превозно средство, което освен намаляване на гратиса ще ни гарантира и малко повече сигурност.&quot;<br /> <br /> Влиза и доклад на Центъра за градска мобилност, в който се предвижда изграждането на нови бус ленти, които да осигурят по-бързото придвижване на градския транспорт. До края на тази година ще се финализира също и системата, която е за автоматизиране на 160 кръстовища в столицата, които по алгоритмичен път ще осигуряват предимство на автомобилите на градския транспорт, на Бърза помощ и на МВР, отбеляза още Зарков.<br /> <br /> Според Стефан Марков е необходимо документите за придвижване с метрото и по линиите на градския транспорт да се уницифират, тъй като в момента единствената карта, с която може да се ползват и двата вида е картата за всички линии. Зарков обаче уточни, че се предвижда да има карта за метро и една наземна линия.<br />