Незабавна смяна на автобусите, които обслужват Владая и Княжево, със съобразени с европейските стандарти и снабдени с багажници за велосипеди рейсове, искат жителите на столичните квартали в полите на Витоша. Хората настояват пред Столична община и да бъде възстановена линия А58 до 15 септември и да се удължат линиите на А58 и А59 по ул. "Княжевска" до метростанция "Горна Баня" до пускане в експлоатация на станцията през 2019 година, пише actualno.com.
Исканията им включват изграждане на велоалея от бул. "Петко Напетов" (стария Горнобански път) до Владая, възстановяване на маршрутна линия № 22 или откриване на нова и удължаване на линията на ТМ 5А от кв. "Княжево" до с. Владая.

Вижте съобщението на жителите за "приключенията" им по време на пътуване с градския транспорт без редакторска намеса:

На пътуващите по направлението София - Кулата през Владайското дефиле не може да не е направило впечатление движението на едно странно превозно средство, димящо като дизелов локомотив, наречено „автобус“. Част от една друга епоха, то представлява истинско изпитание за пътниците, осмелили се да рискуват с подобна транспортна услута. Изгорелите газове и неугледният му външен вид го характеризират като нещо, гордо носещо псевдонима си „барутник“. Такива автомобили са изключително упорити в опита ни да ги пенсионираме. Макар и „здрави“, дължат дълголетието си на изобретателните механици и сериозното количество тел, използвано за целта.

От известно време жителите на с. Владая, част от столичната община Витоша, страдат от безразличието на общината по отношение на транспортното обслужване на селището. От година на година, от месец на месец ситуацията се влошава.

Първо спряха автобус 58, който осигуряваше връзка с гара Владая. След това съкратиха последните курсове по линия 59 и така лишиха младите от социален и културен живот, изолирайки ги в собственото им населено място. Накрая дойде моментът, в който фирмата, стопанисваща маршрутна линия 22, реши, че линията не е рентабилна. Голяма част от хората, живеещи в с. Владая, бяха лишени от последната си алтернатива на обществен транспорт.

За да "решат" проблема, хората, от които това зависеше (ЦГМ, респективно "Столичен автотранспорт" ЕАД), оптимизираха графика на автобусите. Така го оптимизираха, както оптимизира товарното си пространство хамалска фирма, превърнала подреждането на багаж в изкуство. През зимата това "подреждане" помага на хората да подобрят комфорта на античното транспортно средство посредством телесната си температура. Но лятото температурата достига скромните 45 градуса. Често без възможност за отваряне на прозорец или капандура, единствено спирките осигуряват така жадуваната глътка въздух, но само за да удължат агонията на пътниците, които в този момент нямат друга алтернатива да стигнат до домовете или местоработата си.

Времето минава и жителите на няколко населени места скоро може да бъдат лишени от обществен транспорт. Това обедини гражданското общество в "Княжево" и Владая. Ние, жителите на тези два столични квартала, се обединихме около каузата да се преборим за правото си на съвременен европейски транспорт.

Всичко започна с едно събрание по Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, където се оказа, че проблемът е доста назрял и не търпи отлагане.

Ето и някои извадки от това събрание:

Димитър Цветанов: "Каква е тази дискриминация към майките с колички, към хората с увреждания, те как да се качат в тия автобуси?"

Илия Христов: "Шофьорите отварят вратите една минута преди потегляне. Те изпитват особено удоволствие да проверят дали могат 60 пътници да се качат за 60 секунди."

Калина Стаменова: "Да се иска от шофьорите да спират близо до тротоарите, защото възрастни хора с багаж не могат да се качат, ако автобусът не е директно до тротоара."

Мими Миланова: "Вчера се возих в автобус, който нямаше стъкло, а имаше ламарина. Ползвала съм и такъв, който вместо стъкло имаше плексиглас."