Столичната община ще преприеме мерки да откаже шофьорите да минават транзитно през центъра на София. Това стана ясно от думите на кмета Йорданка Фандъкова и главния архитект Здравко Здравков по време на обсъждане на доклада за градската среда, представен от датския урбанист Ян Геел, пише "Стандарт".

Краткосрочните мерки ще са създаване на пречки за бързо придвижване на колите за сметка на пешеходците. Една от идеите в тази насока е да се направят пешеходни пътеки на местата, където в момента има подлези. Пример за това е подлезът между Президентството и Министерския съвет. Фандъкова и Здравков не коментираха евентуалното затваряне на бул. "Цар Освободител" и ул. "Шишман", както и пространството около храма "Александър Невски". Такова е дългосрочното предложение на специалистите от студиото на архитекта и урбанист Ян Геелд. Това са част от мерките за намаляване на трафика в центъра и насърчаване на придвижването пеша или с велосипед. Планира се при приемането им мерките да бъдат реализирани до 2030 г.

На срещата бе обсъждана и възможността Столичната община да изнесе трафика извън центъра на града. Според доклада от бул. "Тодор Александров" към бул. "Цар Освободител" всекидневно минават по около 22 хиляди коли.

"Това е транзитен или по-скоро паразитен трафик по направлението от изток-запад. Трябва поетапно да премахнем този трафик през пътните рингове извън центъра", коментира архитект Здравков. Предлага се също да се стесни бул. "Тодор Александров" в отсечката между ул. "Опълченска" и бул. "Мария Луиза". В момента там има по три ленти за движение в двете посоки.

Ако след стесняването, трафикът в района остане също толкова интензивен, ще се образуват големи задръствания. Така шофьорите ще бъдат принудени да търсят алтернативни маршрути и да избягват центъра.

Според специалистите трябва да се развива мрежата от велоалеи, да се подобрява градският транспорт включително с пускането на нощни линии. Предлага се да се правят паркинги извън центъра, където хората да оставят колите си и да се придвижват с публичния транспорт. Това всъщност е стара идея, заложена и при строителството на метрото. Повечето паркинги към метростанциите обаче стоят празни.

Йорданка Фандъкова припомни, че вече беше направена една от стъпките за насърчаване на пешеходното движение в центъра. След дълги дебати миналата седмица общинският съвет реши да затвори за коли бул. "Витоша" в отсечката между ул. "Алабин" и бул. "Ал. Стамболийски". Освен това до 1 март догодина движението в малките централни улици ще бъде ограничено на до 30 км в час.

Вече започна и обособяването на велоалеи по пътните платна.

"Трябва да направим така, че хората да се чувстват комфортно в центъра. Да ги върнем от моловете в града. В момента градската част се ползва основно от хората над 30 години и застаряващите. Децата ги няма. Те са в моловете", коментира арх. Здравков.

Общината продължава и с опитите да ограничи законово изграждането на нови небостъргачи в града. Гледката към Витоша трябва да се отвори с нови правила за строителство на високи сгради в София, обясни. главният архитект Здравко Здравков, Идеята е това да стане през нов закон за устройство и застрояване на Столична община, който от местната администрация искат да вкарат в парламента чрез депутати от ГЕРБ. В проекта, който вече е предаден на народните представители, е записано, че сградите извън големите жилищни квартали трябва да са не по-високи от 75 метра или около 20 етажа.

Освен това зданията отвъд Околовръстното шосе не трябва да надвишават 15 метра.

За по-високи сгради се предвиждат две зони - при вече построените високи сгради на бул. "Цариградско шосе" и при пресечката на Околовръстното шосе с бул. "Царица Йоана" в "Люлин". Главният архитект Здравков се надява ограниченията да бъдат приети от парламента до края на годината и това да спре плановете за високи сгради като 215-метровата "Парадайс тауър" на бул. "Черни връх", 150-метровия проект на НИКМИ на бул. "България" и други.