Строги мерки: Отказват колите да минават през центъра на София
Краткосрочните мерки ще са създаване на пречки за бързо придвижване на колите за сметка на пешеходците. Една от идеите в тази насока е да се направят пешеходни пътеки на местата, където в момента има подлези. Пример за това е подлезът между Президентството и Министерския съвет. Фандъкова и Здравков не коментираха евентуалното затваряне на бул. "Цар Освободител" и ул. "Шишман", както и пространството около храма "Александър Невски". Такова е дългосрочното предложение на специалистите от студиото на архитекта и урбанист Ян Геелд. Това са част от мерките за намаляване на трафика в центъра и насърчаване на придвижването пеша или с велосипед. Планира се при приемането им мерките да бъдат реализирани до 2030 г.
На срещата бе обсъждана и възможността Столичната община да изнесе трафика извън центъра на града. Според доклада от бул. "Тодор Александров" към бул. "Цар Освободител" всекидневно минават по около 22 хиляди коли.
"Това е транзитен или по-скоро паразитен трафик по направлението от изток-запад. Трябва поетапно да премахнем този трафик през пътните рингове извън центъра", коментира архитект Здравков. Предлага се също да се стесни бул. "Тодор Александров" в отсечката между ул. "Опълченска" и бул. "Мария Луиза". В момента там има по три ленти за движение в двете посоки.
Ако след стесняването, трафикът в района остане също толкова интензивен, ще се образуват големи задръствания. Така шофьорите ще бъдат принудени да търсят алтернативни маршрути и да избягват центъра.
Според специалистите трябва да се развива мрежата от велоалеи, да се подобрява градският транспорт включително с пускането на нощни линии. Предлага се да се правят паркинги извън центъра, където хората да оставят колите си и да се придвижват с публичния транспорт. Това всъщност е стара идея, заложена и при строителството на метрото. Повечето паркинги към метростанциите обаче стоят празни.
Йорданка Фандъкова припомни, че вече беше направена една от стъпките за насърчаване на пешеходното движение в центъра. След дълги дебати миналата седмица общинският съвет реши да затвори за коли бул. "Витоша" в отсечката между ул. "Алабин" и бул. "Ал. Стамболийски". Освен това до 1 март догодина движението в малките централни улици ще бъде ограничено на до 30 км в час.
Вече започна и обособяването на велоалеи по пътните платна.
"Трябва да направим така, че хората да се чувстват комфортно в центъра. Да ги върнем от моловете в града. В момента градската част се ползва основно от хората над 30 години и застаряващите. Децата ги няма. Те са в моловете", коментира арх. Здравков.
Общината продължава и с опитите да ограничи законово изграждането на нови небостъргачи в града. Гледката към Витоша трябва да се отвори с нови правила за строителство на високи сгради в София, обясни. главният архитект Здравко Здравков, Идеята е това да стане през нов закон за устройство и застрояване на Столична община, който от местната администрация искат да вкарат в парламента чрез депутати от ГЕРБ. В проекта, който вече е предаден на народните представители, е записано, че сградите извън големите жилищни квартали трябва да са не по-високи от 75 метра или около 20 етажа.
Освен това зданията отвъд Околовръстното шосе не трябва да надвишават 15 метра.
За по-високи сгради се предвиждат две зони - при вече построените високи сгради на бул. "Цариградско шосе" и при пресечката на Околовръстното шосе с бул. "Царица Йоана" в "Люлин". Главният архитект Здравков се надява ограниченията да бъдат приети от парламента до края на годината и това да спре плановете за високи сгради като 215-метровата "Парадайс тауър" на бул. "Черни връх", 150-метровия проект на НИКМИ на бул. "България" и други.
Последвайте ни
0 Коментара: