Започнаха тестовете на новата тикет система в София. До края на следващата година столицата трябва да има работеща система за електронно таксуване в градския транспорт. Така ще могат да се въведат нови начини за таксуване, според изминато разстояние или според времето на пътуване.

До края на август трябва да бъдат оборудвани 36 превозни средства от различните видове, които се ползват в София - тролеи, трамваи, автобуси и метро. В тях се поставят т. нар. „валидатори” за картите и билетите, камери и устройство за продажба на билети от шофьорите. Идеята е системата за таксуване да бъде по-гъвкава.

„Купуваме си един билет, който важи 90 минути, а също и на разстояние. В някои градове има различни зони, в които самото таксуване зависи от различните зони”, обясни директорът на Центъра за градска мобилност Христиан Петров пред Нова тв.

Старият хартиен билет отива в историята, ще бъде заменен от нови електронни устройства.

Тикет системата ще работи във всички видове градски транспорт - тролей, трамвай, автобуси и метро. Няма да се налага да носим различни пластики. Остава обаче възможността да купуваме билет от шофьора. Ще можем да зареждаме билети и на мобилния си телефон. Разработва се и услуга, чрез която да плащаме директно през дебитната или кредитната си карта, като тогава умните машини ще изчисляват вместо нас как да спестим от пътуване.

„Ако сте имали 3 пътувания в градския транспорт по 1,6 лв. и сте ползвали вашата дебитна карта, в края на деня няма да ви се вземат 4,80 лв., а ще ви се вземат 4 лв., защото еднодневна карта струва 4 лв.”, уточни директорът на ЦГМ.

Новата система трябва да заработи до края на следващата година. Вероятно промяната на тарифитеще стане едва в края на 2021 г. или в началото на 2022 г. Причината е, че за първата около година от работата на системата тя ще се ползва за събиране на данни.