22-годишният Кими продаде колата си и изгради автобусна империя
Впоследствие бизнесът на Такура процъфтява дотолкова, че предприемачът разбира, че се нуждае от още повече превозни средства.
Днес Heisei Enterprise – компанията, която Такура основава през 1992 г., разполага с 400 автобуса за туристически обиколки, нощни пътувания и превоз на ученици. Компанията получава 60% от резервациите си по електронен път, като по думите на Такура, този процент при конкурентни фирми е 30%. Heisei регистрира печалба вече 20 поредни години и има персонал от около 800 души.
За страна, която е родина на мултимилиардни компании, като Sony и Toyota, в Япония има сравнително по-малко хора, които са склонни да заменят сигурността на редовната работа с по-рисковата, но потенциално по-печеливша, кариера на предпремач, отбелязва Bloomberg.
Всъщност едва една четвърт от дребните компании в страната са стартирали преди по-малко от десетилетие, в сравнение с над 50% в повечето развити държави.
Това, което тласка Такура към нетрадиционния за японците път на предприемачеството, е неговата любов към шофирането.
„Обичах да шофирам,“ споделя в интервю за Bloomberg предприемачът, който напуска гимназия, когато бизнесът на баща му фалира и се хваща на работа, за да спечели пари за собствен автомобил.
В един момент някой му подхвърля идеята да взима пътници срещу заплащане и Такура я намира за чудесна. „Така щях да шофирам и едновременно с това да припечелвам,“ спомня си той.
При все досегашния си успех, 51-годишният бизнесмен не се задоволява с постигнатото. През следващато година той планира да проведе първично публично предлагне на стойност 10 млрд. йени (87 млн. долара), за да гарантира бъдещето на Heisei, дори и след като се пенсионира.
Макар и да признава, че за автобусните компании не е характерно да излизат на борсата, Такура изтъква, че Heisei е възприемана като „технологична автобусна компания“, защото реализира такава голяма част от продажбите си по интернет.
По-малкият брой на стартъпи в Япония отчасти се дължи на по-ограничените възможности за финансиране с рисков капитал, които съществуват в страната. Такура и неговият стартиращ бизнес изваждат късмет в това отношение, когато собственикът на тайвански тур оператор иска от него да прави повече обиколки, но прохождащият предприемач отговаря, че няма възможност да купи повече автобуси.
Двамата дискутират въпроса в Тайван и няколко дни по-късно собственикът на турстическата агенция му заема необходимите средства.
„Мъжът постави на бюрото книжна кесия, в която имаше 20 милиона йени и каза „сега ще можеш да купиш автобуси,“ спомня си Такура. „Бях поразен.“
Отчасти успеха на Heisei се дължи това, че компанията се насочва към туристи с по-скромен бюджет. ВИП превозите на компанията между Токио и Осака струват по 3000 йени в едната посока, което представлява по-малко от 25% от цената на билета във влаковете стрела, пътуващи между двата града.
През последните години обаче Такура среща затруднения да наема автобусни шофьори поради застаряващото и намаляващо население на Япония. Bloomberg отбелязва, че средната възраст на всички около 130 000 автобусни шофьори в страната е 48 години, сравнено с 42 години за другите отрасли. В опит да привлече повече квалифицирани кадри, Такура повишава годишните заплати с 15% за последните две години, но този ход не постига особен ефект.
Затова и компанията диверсифицира своята дейност. Понастоящем Heisei притежава пет къщи за гости по маршрута Токио-Осака и смята да купи още. Освен това тя купува и малки резиденции в близост до къщите за гости, които отдава на ниски цени.
Според Такура хората, които стават предприемачи, трябва да следват своята страст, както е направил той, когато е купил своя Jaguar, който впоследствие продава, за да купи автобус. Днес той също притежава луксозна кола - този път Mercedes Benz, която използва в бизнеса, пише Bloomberg.
Източник: Profit.bg.
Последвайте ни
0 Коментара: