Най-скъпият в света боен кораб – многоцелевият американски авионосец USS Gerald R. Ford – вече е готов на 98% и през юли трябва да излезе на изпитания в морето, съобщиха от Пентагона. „Авионосецът на стойност $12,9 млрд се очаква да се присъедини към ВМС на САЩ през септември” – съобщи CNN.
Реално обаче той ще е напълно боеготов след няколко години, защото е първи от този клас и няма опит в експлоатацията му. &bdquo;Ford&rdquo; трябва да замести планирания за бракуване към 2025 г. авионосец USS Nimitz.<br /> <br /> Строителството на най-скъпия кораб започна през 2009 г. В корабостроителницата Newport News Shipbuilding в град Нюпорт Нюс. The Daily Press съобщи, че &bdquo;Ford&rdquo; ще излезе в морето през 2017 г., бойните изпитания са планирани за 2019 г., а реалното влизане в строя ще е през 2021 г.<br /> <br /> Според медиите, следващите атомни самолетоносачи ще излизат през интервал около 5 години, като десетият ще бъде готов през 2058 г. По данни на CNN, следващият от серията John F. Kennedy ще бъде построен през 2020 г., сега е готов на 18%. Третият по ред Enterprise ще бъде заложен за строителство през 2018 г.<br /> <br /> Програмата за създаване на най-големите кораби за ВМС на САЩ включва в близките 5 г. строителството на 38 бойни кораба на стойност около $81,3 млрд. Така към 2021 г. бойният състав на американските ВМС може да спадне до 308 кораба.<br /> <br /> Авионосците от клас Gerald R.Ford е предназначен за завоюване господство на море и във въздуха в района на действие на ВМС. С него се планира да се нанасят въздушни удари по морски, както и по важни военни и промишлени обекти на противника. Освен това в неговите функции влиза поддръжка на бойните действия на сухопътните войски на континенталните театри на военните действия, осигуряване на морски десанти.<br /> <br /> Корабът ще има екипаж от 4500 души и пълно водоизместване около 100 хиляди тона. Максималната разчетна скорост е над 30 възела.<br /> <br /> Авионосците от клас Ford в сравнение със своите предшественици получават разширени технически възможности: нова система за бойно управление, наново проектирана надстройка над палубата. Ще има електромагнитен катапулт вместо традиционния парен за старт на самолетите. Новият авионосец ще позволява самолетите да стартират на всеки 45 секунди, вместо през досегашните 60 секунди.<br /> <br /> Авионосецът ще има нов аерофинишор &ndash; устройството, състоящо се от специално стоманено въже напреко на пистата за кацане, захващаща и удържаща кацащите самолети. Главното безпокойство на ВВС е самото спирачно устройство с авангардно използване на технология на хидравлична (водна) основа &ndash; тя вече е преминала изпитания и производителите я считат за преодолян изключително важен момент.<br /> <br /> &bdquo;Фордът&rdquo; има разширена писта за излитане и кацане, осигуряваща увеличаване на интензивността за излитане с 20% практически във всякакви метеорологични условия, нова атомна силова установка и усъвършенствана електроенергетична система.<br /> <br /> <strong>Превод и редакция: БЛИЦ</strong><br /> &nbsp;