Семейна двойка от САЩ се оплака, че личен разговор е бил записан от домашната им „смарт” колонка и изпратен на външен човек, живеещ на близо 300 км разстояние. Т.нар. „умни” колонки са устройства със специален софтуер, който може да възприема гласови команди и да регулира различни уреди вкъщи.

Производителят на колонката „Амазон” е потвърдил за проблема, но в официално изявление го определя като „изключително рядко явление”. Това обаче е втори проблем с умните колонки на „Амазон” от началото на годината. Преди няколко месеца потребители се оплакаха, че колонката се включвала сама и започвала да се смее без да е предизвикана с нищо.

Умните колонки на „Амазон” са оборудвани с виртуален асистент, наречен „Алекса”. „Алекса” може да възприема гласови команди, да връща елементарни отговори и да си комуникира с други „умни” устройства. По този начин много уреди вкъщи могат да се контролират само с глас.

Къщата на злополучната семейна двойка от Портланд, САЩ, е била оборудвана с подобни „умни” колонки във всяка стая. Чрез тях семейството регулирало почти всичко - от осветлението до отоплението. 
Преди две седмици обаче съпругът получил телефонно обаждане от свой служител в Сиатъл - или с други думи на 282 км разстояние. Служителят го предупредил да изключи всички умни колонки вкъщи, защото получил аудио файл със записан личен семеен разговор, разказва съпругата Даниел пред местна телевизия. „Човекът на телефона каза: Изключете си веднага умните колонки. Ние обиколихме навсякъде и изключихме всичко. А той ни каза, че е получил аудио файл със запис на разговор в къщата ни. Почувствах се похитена. Като тотална лична инвазия. Моментално реших, че никога повече няма да включа това устройство и не мога да му имам доверие”, споделя жената.

В официално съобщение от „Амазон” казват, че са провели разследване и описват случилото се като „изключително рядко явление”. Повечето им устройства, оборудвани с виртуалния асистент се активират, когато чуят думата „Алекса”. От компанията казват, че колонката чула въпросната дума в семеен разговор. След това отново от разменените реплики между съпрузите разпознала командата „изпрати съобщение”, чула името на човек от листа с контакти, поискала потвърждение и дори го получила.

Това е втори инцидент с „Алекса” от началото на годината. Преди няколко месеца много потребители се оплакаха, че колонката започвала да се смее без никаква причина и създавала стряскащи ситуации вкъщи. Смехът обикновено идвал след команда да се включи осветлението. От „Амазон” обявиха, че „Алекса” понякога бъркала английските думи за светлина и смях и чувала командата: „Алекса”, засмей се!”.

За да решат проблема от компанията деактивираха фразата и я смениха с по-сложна - „Алекса, можеш ли да се засмееш?”. Някои потребители обаче се оплакаха, че колонката понякога се смее дори при пълна тишина и без да е провокирана с нищо.

Историите доведоха до още оплаквания от колонката в Twitter и Reddit, където един от потребителите пък описа, че един ден „Алекса” започнала да му изброява адресите на гробища и погребални домове в района.