Бивш инженер на SpaceX твърди в есе, публикувано във вторник сутринта, че "мизогинията е широко разпространена" в компанията, ръководена от Илон Мъск. По думите й, тя е получила малка или никаква подкрепа в многобройните случаи, когато е отправяла твърдения за сексизъм и сексуален тормоз на своите началници и HR-и, предава Dnes.bg

"Всеки мъж, който ме тормозеше, беше толериран въпреки така наречената политика на компанията без толерантност към подобни прояви", пише тя.

Бившият служител, Ашли Косак, освен това казва, че авиокосмическият производител съществува в "неправилно състояние и дисфункция" и че поведението на самия Мъск е подобно на това на "садистичен и злоупотребяващ човек". Косак публикува есето на базираната в Ню Йорк платформа Lioness.

Агенцията, която също е публикувала есета от разобличители в компании като Blue Origin, производителят на аерокосмически кораби на Джес Безос, също е разработила свързан незаменим маркер, фокусиран върху Мъск, който да придружава историята на Косак. Lioness твърди, че е първата организация, подаваща сигнали за нередности, която се финансира чрез използването на такива NFT.

Косак споделя пред VICE, че есето, написано от служител на Blue Origin, е вдъхновило собственото й решение да разкаже историята си. Lioness оттогава я е свързала с други жени, които са говорили, създавайки подкрепяща общност.

SpaceX не отговори на подробна молба за коментар на твърденията на Косак, но самият Мъск се е подигравал с онези, които са подавали сигнали в миналото. Миналия месец той написа в Twitter: "Надуйте свирка на Tesla!" заедно с връзка към сайта на Tesla, където неговата компания за електрически превозни средства продаваше Cyberwhistle за 50 долара.

Мъск, най-богатият човек в света, беше обявен от TIME за "Човек на годината" тази седмица, след като превърна SpaceX и Tesla в две от най-влиятелните компании в света. Миналата година SpaceX стана първата частна компания в историята, която изведе човек в орбита. А през октомври Мъск получи оценка от над 100 милиарда долара.

Но футуристът твърди, че не всичко в компанията е наред, като каза на персонала в имейл миналия месец, че компанията рискува "банкрут", ако нейната ракета Starship не постигне "честота на полета поне веднъж на всеки две седмици през следващата година".

Косак твърди, че подобни твърдения са част от стратегията на Мъск за създаването на "комплекс за недостиг", който помага за насърчаване на среда, в която той "тласка инженерите до точката на бърнаут, ругае служителите за това, че не отговарят на очакванията, които измества с бърза скорост, или заплашва работниците с уволнение, ако не увеличат продукцията си." Косак освен това твърди в есето си, че Мъск "изпраща заплашителни съобщения, за да им напомни, че усилията им никога няма да бъдат адекватни", твърдение, подкрепено от несвързани източници.

Проблемите на Косак в SpaceX започват скоро след като тя за първи път се присъединява към компанията като стажант през 2017 г. Само седмици по-късно колега стажант се приближава до нея и я "я хваща за задника, докато си мие чиниите", пише тя. Косак е съобщила за инцидента на двама души, включително нейния началник, но никой не е съобщил за инцидента на HR и тя е трябвало да продължи да работи на същото място като нападателя си.

Оттам малтретирането продължило и налоокато се навъртали "безброй мъже", които "правили сексуални намеци" към нея. През 2018 г. колега мъж "прокара ръка по нейната риза, от нейната долна талия до гърдите й". Тогава самата тя се  среща с HR-а, но последващи действия няма. "Този ​​човек остана част от екипа, в който докладвах и за който работех. Предвид слабата ми позиция в компанията се почувствах безсилена." Косак пише, че един мъж й се обадил в 4 часа сутринта, а друг пристигнал в къщата й "и настоявал да я докосне, дори когато многократно поискала да останат с професионални отношения".

Екипът в отдела за човешки ресурси на компанията не е действал правилно, когато Косак им е разказала за неправомерно поведение, твърди тя. "Докладвах всеки инцидент на сексуален тормоз, който преживях и нищо не беше направено. Казаха ми, че въпроси от този характер са твърде лични, за да се обсъждат открито с извършителите", пише тя. "Вместо това те казаха, че ще се провеждат задължителни програми за обучение на компанията", оплаква се тя. 

"Поверителността им е важна, но моята лична поверителност, моята физическа поверителност беше нарушена", казва тя пред VICE. Когато Косак представя идея за "стандартизирана рамка за санкциониране на сексуален тормоз, тя не получава отговор", пише тя в есето си.

След като изпрати анонимно съобщение чрез "анонимния съвет за етика и съответствие на SpaceX" тя открива, че "всъщност става дума за формуляр на Microsoft, който позволява на администраторите да видят самоличността на подателя". Тогава HR-ът се свързва с нея и й задава "инвазивни въпроси относно естеството на тормоза", твърди Косак.

Предпоставката на срещата беше да се обсъди последния й доклад за сексуален тормоз. Това беше първият път, когато тя бе получила последваща среща с HR относно иск за тормоз.

Косак казва пред VICE, че културата на тормоз се е оказала "огромно разсейване", но тя се е опитала да се справи с това, като съсредоточи енергията си върху работата си. Преди около година обаче тя започва "напълно да разбира колко силно е счупена системата" в SpaceX. "Наистина стигнах до заключението: "О, тази система защитава тези хора. И това вреди на жените инженери в тази компания", казва тя.

"В крайна сметка беше твърде много", казва тя пред VICE и добавя "човекът, който последно ме тормозеше, беше някой, с когото в крайна сметка ще трябва да започна да работя по различна програма".

Стресът от тези и други преживявания - някои включващи опити да накара SpaceX да оправдае твърденията си за въздействието върху околната среда, което тя казва, че не прави - се отразява на здравето й с течение на времето. Миналия месец, пише тя, нейният психиатър "писа на компанията, за да ми препоръча да си взема отпуск поради пристъпи на паника, които предизвикаха сърцебиене". След като си взе отпуск, пише тя, "получи няколко обаждания от HR-а, с молба за разговор".

Скоро след това тя напуска.

Косак споделя, че смята, че е "доста добре известно в компанията", че жените редовно са жертви сексизъм и тормоз в SpaceX, но тя не е сигурна дали самият Мъск е "наясно колко сериозен е този проблем в неговата фабрика". "Реакцията му на това есе ще бъде показателна за това колко сериозно приема този проблем", каза тя пред VICE.

"Последното, което чух, бе, че новите стажанти в SpaceX ще получат обучение как по-добре да докладват за своя тормоз", пише тя. "Насилниците, от друга страна, все още не са подведени под отговорност", обобщава Косак.