Обемът на износа през британски пристанища за ЕС е намалял със 68% през първия месец след Брекзит в сравнение с януари миналата година, съобщава“Обзървър“.

Драматичният спад на товарните превози чрез фериботи или през тунела под Ламанша е бил докладван на вицепремиера Майкъл Гоув от Асоциацията на пътните превозвачи, направила проучване по въпроса, пише „Обзървър“. В писмо до Гоув с дата 1 февруари председателят на асоциацията Ричард Бърнет изтъква, че Гоув и неговите служители постоянно са били предупреждавани за трупащите се проблеми и са били призовани да вземат мерки, но никой не е обърнал внимание. 

Бърнет посочва конкретно, че е наблегнал на нуждата спешно да се увеличи броя на митническите служители, за да се помогне на фирмите с огромния обем допълнителна документация. Наличните 10 000 митничари представляват едва една пета от необходимата бройка, според Асоциацията на пътните превозвачи. Бърнет заявява за „Обзървър“, че освен намаляването на износа със 68%, около 65-75 на сто от товарните камиони, които са дошли от ЕС, са се върнали празни, защото просто е нямало стоки за тях, било то поради забавяне от британска страна или защото британски компании са прекратили времено или за постоянно износа си за ЕС. 

„Дълбоко разочароващо и крайно неприятно е, че министрите предпочетоха да не чуят какво мислят експертите в нашата сфера“, посочва Бърнет. 

Търговски експерти са на мнение, че резкият спад на износа е в резултат на съвпадането на Брекзит с пандемията от коронавируса. Много търговци обаче смятат, че лошото тепърва предстои. „Обзървър“ информира в предишни издания, че много британски фирми се ориентират към изнасяне на дейност в ЕС като наемат складове, за да могат по-лесно да разпределят стоките си.