Учени са открили възможно най-ранните следи от динозаври, които доказват, че тези същества се появили на Земята поне 10 млн. години по-рано, отколкото се е считало. Работата на авторите е публикувана в списанието Proceedings of the Royal Society В, а накратко изследването е описано в съобщение на Американския музей по естествена история.
Учените са работили в Свентокржиските планини (планините на Светия Кръст) в Полша, където са открили голямо количество следи от разни групи динозаври. Земните пластове, в които били намерени отпечатъците, се отнасят към началото на триасовия период (преди 250 &ndash; 199 млн. г.). На границата между предходния пермски период и следващия триасов настъпило масово измиране на живите същества &ndash; според специалисти в океаните измрели до 90 процента от видовете, а на сушата до 75 процента.<br /> <br /> До сега се считаше, че динозавлите са се появили на планетата 15-20 млн. години след масовата гибел на животни между перма и триаса. Обаче възрастта на намерените следи е 250 млн. години. Те принадлежат на предвижващи се на четири крайника гущери с размери на котка от групата на Prorotodactylus. Счита се, че именно тези динозаври са предци на тераподите &ndash; група, към която принадлежат знаменитите хищници Tyrannosaurus Rex.<br /> <br /> Авторите на находката предполагат, че съвпадението във времето на масовото измиране и последващото появяване на динозаврите не е случайно &ndash; гущерите, господствали на планетата през следващите 160 млн. години, се появили именно благодарение на изчезването на огромно количество видове. Точно така млекопитаещите могли активно да се размножават след масовото измиране на живите същества на границата на кредния и палеогеновия период преди 65 млн. години.<br /> <br /> <strong>БЛИЦ</strong><br /> <br /> <br />