До края на месеца Земята ще получи още една луна – малък астероид, който ще бъде прихванат от гравитацията на нашата планета до края на годината, казват учени.

Мини-луната, астероид, наречен 2024 PT5, беше забелязана от Asteroid Terrestrial-Impact Last Alert System (ATLAS) на 7 август. Космическата скала ще направи една пълна обиколка на нашата планета между 29 септември и 25 ноември преди избягвайки земната гравитация.

Но въпреки това 57-дневно близко прелитане край нашата планета, астероидът ще бъде трудно забележим, тъй като е широк само 10 метра.

Нашата планета понякога получава допълнителни луни.

Например, подобно събитие се случи през 1981 г. и 2022 г., когато обектът 2022 NX 1 стана ефимерен спътник на нашата планета, преди да се отдалечи още повече, отбелязват астрономите. Изследователите публикуваха своите открития през септември в списанието Research Notes на AAS.

„Земята може редовно да улавя астероиди от популацията на близки до Земята обекти (NEO) и да ги изтегля в орбита, правейки ги мини-луни”, пишат изследователите в статията. „Наскоро откритият NEO 2024 PT5 от клас Apollo следва път, който прилича на този на 2022 NX1 и скоро може да се превърне в мини-луна.”

НАСА счита всеки космически обект, който се намира на около 190 милиона километра от Земята, за

„близък до Земята обект”

и класифицира всеки голям обект в рамките на около 7,5 милиона километра от нашата планета като „ потенциално опасен “.

НАСА проследява местоположенията и орбитите на около 28 000 астероида с помощта на ATLAS, набор от четири телескопа, който извършва сканиране на цялото нощно небе на всеки 24 часа.

НАСА оцени траекториите на всички тези близки до Земята обекти след края на века. Земята е изправена пред малък риск от сблъсък на апокалиптичен астероид поне през следващите 100 години.

Според новото проучване 2024 PT5 вероятно

произхожда от астероидния пояс Арджуна –

разнообразна смесица от космически скали, които обикалят около слънцето близо до нашата планета. Тъй като орбитата му е близка до нашата, изчисленията показват, че астероидът отново ще обиколи Земята през януари 2025 г. и след това през 2055 г.

Мини-луните не са просто любопитство за наблюдателите на астероиди. Изследванията показват, че скалите съдържат ценни минерали и вода, които могат да се използват за ракетно гориво, което ги прави идеални „ стъпални камъни ” за компании, които се готвят да добиват астероиди, пише Vesti.