В САЩ се обсъжда пилотна програма за разрушаването на магистрали с цел премахването на расовото неравенство в някои места и градове.

В определен етап от нея транспортният министър ще направи оценката и ще докладва на федералното правителство как работи програмата.

Очаква се програмата да започне с 10 милиарда долара, по два всяка година в рамките на пет години. Но теоретично средствата може да се увеличат, ако не достигат, разказва Bloomberg.

Телевизията анализира, че това е важен момент, защото тази програма е част от по-мащабната програма за 435 милиарда долара по закона за икономическа справедливост.

Тя е и първа крачка като отделени ресурси за промяна или премахването на тези магистрали в зависимост от специфичните нужди на общностите, според това кое е най-добро за тях. Но също е първа стъпка за преодоляване на наследственото неравенство заради магистралите.

При изглаждането на градския сегмент на магистралната система в САЩ е използван пътят на най-малкото съпротивление, смятат критиците й.

Според тях за съжаление магистралните проекти са станали за сметка на най-бедните общности, просто защото не са имали политическия капитал да окажат отпор.

В крайна сметка тези магистрални проекти замениха много от кварталите с цветнокожи и бедни жители и много от тях трябваше да се изнесат от там, разказва още Bloomberg.

В кварталите, които са останали, магистралите са довели до сегрегация и изолация, освен това създали екологични опасности и мъкнали цената на имотите.

„Всичко това са отрицателни следствия или последици за тези общности, които в огромната си част бяха малцинствени. И това сякаш е най-голямото наследство, бих го нарекъл „ужасяващо“, на този Закон за магистралите“, казва Макс Рейес, Bloomberg CityLab. 

Той припомня и изявленията на новия транспортен министър Пийт Бутиджидж.

„Той беше пределно ясен в изявленията си, описващи големите неравенства при расистката транспортна политика към ощетените и цветнокожите общности в градове и места из цялата страна. И не е единственият в администрацията на Байдън в това“.

Bloomberg припомня, че в началото на миналия месец администрацията на Байдън публикува меморандум за това как Законът за магистралите от 56-та година е бил целеносочен към общностите на чернокожите чрез инфраструктура, как е бил разрушителен и ощетяващ.

„Трябва да се мисли по темата като за съвкупност от фактори в настоящата администрация. Демократите държат и двете камари на Конгреса, а в Белия дом има президент, който се е фокусирал върху расовото равенство, то е сред водещите му приоритети, редом с климата.

Така че има редица фактори и мотиви администрацията на Байдън да работи заедно с демократите от Капитолия за решаване на тези проблеми.

Бутиджидж и останалите от новата администрация определено гледат назад към миналата несправедливост и търсят начини за преодоляване свързаното с нея неравенство“, обясни още Макс Рейес, Bloomberg CityLab.