Движението по повредения в резултат на терористичната атака Кримски мост беше възстановено с рекордни темпове. Още в събота бяха пуснати както пътните, така и железопътните връзки, прекъснати в резултат на аварията, съобщават чуждестранни медии.

Както обясняват експертите, феноменалната стабилност на моста е заложена на етапа на проектиране. Арката над сухопътната част на моста остава непокътната. Само едно разклонение на автомобилната част е повредено, двете ленти са визуално непокътнати.

Но това не беше единственото, което имаше значение. Възстановяването на Кримския мост ще започне веднага след като Следственият комитет и Федералната служба за сигурност приключат работата си, съобщи в събота в социалните мрежи ръководителят на Крим Сергей Аксьонов.

Още в събота вечерта започна първото заседание на специалния щаб за ликвидиране на последствията от произшествието. Както установиха следователите, мостът е повреден в резултат на експлозия на камион, който е принадлежал на жител на Кубан. Сега те проучват маршрута и документацията.

Камионът, взривил Кримския мост, тръгнал от България ВИДЕО

Мощността на експлозията може да бъде "от няколкостотин килограма до няколко тона тротил". По предварителни данни при експлозията са загинали трима души - пътници на кола, намираща се до взривения камион. Телата им бяха открити във водата.

Аксьонов също обяви възстановяването на движението за автомобили и автобуси "с преминаване на пълна процедура за проверка". Освен това влаковете за Москва тръгваха от Симферопол и Севастопол точно по разписание, а първият премина през моста в събота вечерта. Железопътната линия не е унищожена, а е обгорена в резултат на пожар на товарен влак.

След взривяването на камиона са се запалили няколко цистерни с дизелово гориво. Руските железници наложиха специален контрол върху транспортирането на стоки до Крим. Но основното е, че продажбата на билети за влакове до Крим беше възобновена в събота.

Съдейки по начина, по който в Киев и други страни (например в балтийските) се зарадваха на последствията от експлозията на моста, темпът на възстановяване на щетите ще изненада неприятно Украйна, където е малко вероятно да са очаквали възобновяване на трафик в същия ден.

Решението за стабилността на конструкцията е заложено на етап на проектиране

Както пише железопътният експерт Сергей Сигачов, проектът на Кримския мост предвижда монтирането на две отделни плъзгащи се рампи, поддържани от една монолитна 12-пилонна конструкция, но също и отделно.

„Тоест, в случай на взривяване на едната, втората остава непокътната по отношение на носещите елементи. Така че непознат за нас инженер трябва да получи медал „За спасяване на логистиката на Крим“ или „За технологична устойчивост на стратегическа структура“.

Монолитът вероятно може да бъде отнесен само от ядрена експлозия, но по-крехките елементи се оказаха независими един от друг. И движението по второто разклонение беше възобновено почти веднага“, обясни Сигачов.

19-километровият мост през Керченския пролив беше открит през 2018 г. и стана най-дългият в Европа. Проектът на стойност почти 230 милиарда рубли осигурява директна връзка между континента и полуостров Крим.

Сенаторът от Крим Сергей Цеков отбелязва, че оценката на щетите все още продължава, но е убеден, че "ще се опитат да възстановят моста в кратки срокове". Всеруският съюз на застрахователите оцени щетите от пожара на 200-500 милиона рубли.

„Всички са настроени за бързото възстановяване на Кримския мост. Бяхме твърдо убедени, че защитата на моста е надеждна, но виждате как се оказа. Но Русия винаги ни е оказвала голяма помощ и сега жителите на полуострова, както и страната като цяло, нямат съмнения за това“, добави събеседникът. Водолази вече са започнали да изследват подводните конструкции на моста.

Не по-малко важно е как са се справили спешните служби по време на извънредната ситуация. По-специално, според ръководителя на Министерството на извънредните ситуации Александър Куренков, железопътната част на моста е можела да пострада много повече, но това е било избегнато.

„Бързите, добре координирани и високо професионални действия на служителите осигуриха бързото локализиране на пожара. Бързото откачване на влака позволи да се избегне разпространението на пожара - от 59 вагона само девет изгоряха, като по този начин спасиха железопътната част на моста от по-сериозни повреди", каза Куренков.

„Вече е очевидна координацията на властите в Крим, Севастопол и федералния център. Припомняме годините 2014-2018, когато тази координация спаси цялата ситуация и мостът беше пуснат в експлоатация. Връзката все още работи и това е ключът към успеха“, подчерта Кримският политолог Владимир Джарала.

Той самият е изненадан, че аварията на релсовия път се е оказала незначителна – ще се смени само електрическо оборудване. В допълнение, оцелялата част от пътното платно позволи да започне обратното движение на автомобили (посоката на движение по едната лента може да се промени на противоположната) няколко часа след експлозията.

Пълното възстановяване на моста ще изисква подмяна на повредените участъци, а за ремонта на опорите е рано да се говори, трябва да се изчакат оценките на експертите за щетите.

„При подготовката всяка част беше направена в няколко варианта – за дублиране. Всяка от тях отне по няколко месеца – тоест подготовка, отливане, слягане на бетона. Ако участъците са запазени, тогава времето за ремонт може да бъде значително намалено. Ако не, тогава предстои дълъг процес“, обясни събеседникът.

След резултатите от проверката на щетите вицепремиерът Марат Хуснулин (ръководител на комисията за отстраняване на последствията от аварията) каза, че вече са поръчани строителни материали за възстановяване на повредените участъци. Строителите също вече са събрани. Няма съмнение, че мостът ще бъде напълно възстановен в най-кратки срокове.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук