Извънредното положение в страната и предприетите мерки от правителството засягат всички бизнеси и потребители. Някои фирми избраха да затворят офиси и да пуснат служителите си в отпуск, други наредиха на работниците си да работят дистанционно от вкъщи, пише BG VOICE.

„Телефонът ми не спира да звъни, постоянно разговарям с клиенти, а авиокомпаниите почти не отговарят“, казва Марчела Челебиева от туристическа агенция Marchela Travel.

Тя се занимава с огромната вълна на объркани пътуващи, които са в шок от настъпилите промени, свързани с полетите по цялото земно кълбо. „В момента само Turkish Airlines работят без промяна“, казва Челебиева

„Повечето пътници опитват да получат обезщетение или кредит за пътуване в бъдеще. Най-често обаче компромисите, които правят компаниите, е да дадат на пътуващите да променят датата на полетите до края на годината без глоба“, обяснява Марчела Челебиева. – Всички хора отменят полетите си масово или търсят пълно обезщетение.

Авиокомпаниите си променят политиките ежедневно заради страни, които затварят границите си“. От съображения за сигурност тя е пуснала персонала си да работи дистанционно от вкъщи с клиенти по телефона и онлайн. „На този етап не мога да разбера колко точно ме засяга, но всяка продажба, която се връща, е загуба за компанията ми“, казва Челебиева.

Според изследване на New York Times зъболекарите и асистентите в зъболекарски кабинети са с най-голям риск от заразяване с вируса, следвани от парамедиците и медицинския персонал. Д-р Диляна Ангелова от Аrtistic Cosmetic Dentistry каза, че офисът им няма да работи до 31 март.

„Това ще ни засегне много сериозно, въпреки че наемът и вноските по заеми и дължимите данъци са отложени засега, ние трябва да платим заплати“, казва д-р Ангелова. „Ще приемаме само спешни случаи“, обясни зъболекарката. – Всички други процедури като пломба и почиствания са отменени“.

Българските салони за красота в предградията на Чикаго също спазват препоръките на властите. „NK Beauty Salon“ няма да работи в следващите две седмици „Решението да затворя салона взех в неделя вечер, като до този момент нямах нито един отменен час“, казва Наталия Калева.

„Финансовите щети със сигурност няма да са малки, особено имайки предвид, че тези мерки са взети за неопределен период от време“, добавя тя. От Maggie Laser Skin Care също казаха, че няма да работят до края на месеца. „Почти всички часове са ни отменени“, заяви Магдалена Бакова, собственик на салона.

„Ние работим нормално тази седмица“, казва Янка Стойчева от българската аптека „Глория“ в чикагското предградие Нордиж. „Всичко обаче е много скъпо. Цените на медикаментите са много по-скъпи, както и на доставката им“, добавя Стойчева.

Паниката около заразата от коронавирус обаче тласка повече хора да пазаруват лекарства и да се запасят в най-необходимото. „Купуват се предимно витамини и лекарства за имунната система, казва Янка Стойчева. – Хората се запасяват както с хранителни продукти“.

Ние работим с удължено работно време в събота, казва Саша Иванов от „State Farm“ в Palatine. „Трябва да сме на разположение точно в този момент, в който хората имат нужда от застраховка“. От нейната компания обаче призовават хората, ако са имали контакт с болни, да не идват на място в офиса, а да им се обадят по телефона.

Повечето транспортни компании остават отворени, като са взели допълнителни мерки за предпазване от зараза с коронавирус. „Не пускаме шофьорите да идват в офиса“, казва Недко Габов от Penn Trans Inc. Същото са решили и в S & T Transportation.

„Засега работим нормално, просто в намален състав, не допускаме външни хора“, обясни Живко Кусков от транспортната компания S & T. Други компании избраха да пуснат диспечерите си да работят от вкъщи.

„Някои от диспечерите работят от вкъщи, както и хората от счетоводството“, казва Венци Динков от Supperior Overnight.

„В момента имаме пик на товари, явно има недостиг на камиони. Самите производители имат повече производство, добави той. – Ограничаваме и шофьорите да влизат в офисите и правим повечето неща по електронен път“.

„Засега оставаме отворени, но се готвим да работим онлайн, ако се наложи“, казва Наталия Стоянова от Cellex Consulting Goup. – Имаме всички предпазни средства, маски и ръкавици, когато говорим с шофьорите“, добавя тя.

Според нея коронавирусът не се отразява негативно на транспортната индустрия.

Напротив. „За момента не се е усетило да афектира негативно бизнеса, но това, което се случи с промяната на Hours of service от миналата седмица, е прецедент. Те са въведени от 1938 година насам и до днешна дата това не се е случвало“, казва Стоянова.

Според нея това, че правилата затова колко часа може да са зад волана шофьорите на тирове са отменени, помага на транспортната индустрия, защото компаниите търсят да наемат повече шофьори.

Също без значителни загуби са брокерите на товари и други компании в транспортния бизнес, включително компаниите за превоз на автомобили.

„Офисът ни в Мичиган е затворен, всички работят от вкъщи, в Чикаго също ще ги пуснем да работят от вкъщи, но поетапно, казва Михаил Mихайлов, президент на Montway Auto Transport.

– Не сме решили докога ще е така, но засега ще работят дистанционно“. Според него продажбите ще пострадат неминуемо, но някои услуги ще имат повече търсене. „Вчера например имаше неочаквано висок брой на поръчки, но като цяло нашият бизнес расте“, казва Михайлов.

„За момента ще работим, докато има работа, казва собственикът на Мagic Auto Димо Тенев. – Свършиха ни маските, но иначе ползваме санитарни средства, докато работим по колите.“