Scienex, стартираща компания от Воронеж, публикува първите изображения на руски летящ автомобил, наречен Flyter, който се планира да се използва като въздушно такси.

Устройството изглежда необичайно поради факта, че няма крила и витла - това, според авторите на проекта, е основното предимство на дизайна на Flyter пред други аеромобили, наподобяващи големи квадрокоптери или малки самолети.

Scienex работи по проекта Flyter вече две години. Стартъпът си поставя за задача да създаде летящ автомобил, който без проблем да се впише и в градската среда, така че да може да се използва като такси. За да направят това, на авторите на проекта им се налага да решат няколко проблема с дизайна наведнъж.



Първо, превозното средство трябва да е достатъчно компактно, за да не възпрепятства движението в градска среда и да може да кацне на неподготвена повърхност, например на обикновен паркинг. На второ място, колата не трябва да има големи отворени винтове, тъй като това е опасно за хората покрай превозното средство.

Съботна подборка от зрелищни ВИДЕА: Фенове на филми за кунг-фу си спретнаха бой на пътя

И на трето място, летящият автомобил трябва да бъде свободен от аеродинамичните недостатъци на т.нар. мултикоптери. „Ако отвореното витло се окаже перпендикулярно на равнината на вятъра, то то се държи като платно, а ветровете в мегаполисите са постоянно явление“, обяснява Евгений Тирнов, основател на Scienex. „По този начин силните пориви на вятъра могат просто да„ издухат “ летящата кола.

Flyter има размерите на едно място за паркиране, приблизително пет на два метра. Той има опростена форма, която осигурява високи аеродинамични характеристики. Благодарение на този дизайн аеромобилът ще може да лети с максимална скорост над 100 километра в час и да измине разстояние от над 100 километра без презареждане.



Серийният Flyter ще се различава малко от концепцията, която виждате на снимките. Формата обаче ще остане същата. Въздушната кола ще бъде безопасна, компактна и маневрена. Според предварителните оценки Flyter ще струва 200 хиляди щатски долара. Възможно е на серийния вариант да се появят и колела, за да може превозното средство да се движи и по земята.



Scienex уклончиво отговаря на естествения въпрос за това как Flyter се издига във въздуха без крила и витла. Летящата кола "има редица основни предимства и ноу-хау", но засега стартъпът "не иска да разкрива всички карти на конкурентите". Повече подробности за разработката ще са налични до лятото на 2021 г., когато Scienex ще е готов за полетни тестове на прототипа в пълен размер.

Според Тирнов бъдещето, в което въздушните таксиметрови услуги ще работят ефективно в градовете, не е толкова далечно. „Най-вероятно това ще се случи още през това десетилетие, а може би дори и през този петгодишен период“, казва основателят на Scienex. "Зависи от много фактори, включително и от това, кога ще се появи типът самолет, който наистина е подходящ за градските условия."