Федералното бюро за разследване (ФБР) се е присъединило към течащото криминално разследване относно сертифицирането на самолетите от модела Boeing 737 Max, съобщи изданието The Seattle Times, цитирайки лица, запознати с въпроса.

По този начин ФБР ще участва със значителни ресурси във вече течащото разследване от страна на Министерството на транспорта под надзора на Министерството на правосъдието на САЩ относно процеса на сертифициране на самолетите на "Боинг" от модела 737 Max от Федералната авиационна администрация (FAA).

Това криминално разследване е насочено върху потенциални пропуски във федералните одобрения за безопасността на новия самолет на "Боинг" (Boeing). Самото разследване е съсредоточено върху системата за безопасност, която беше замесена в катастрофата на 29-и октомври миналата година на самолет от този модел на авиокомпанията Lion Air и при която загинаха 189 души на борда на самолета. Авиационните власти проучват дали автоматичната система във фаза излитане е изиграла роля и при катастрофата на същия модел самолет на Ethiopian Airlines по-рано този месец, при която загинаха всичките 157 души на борда.

Междувременно Bloomberg направи ново шокиращо разкритие. Оказва се, че допълнителен пилот, който се качил на борда на самолет Lion Air Boeing 737 MAX един ден преди катастрофата му през октомври, го спасил по време на извънредна ситуация, поразително подобна на тази, която се оказа по-късно фатална.

 



Самолетът се разби в Яванско море, убивайки всичките 189 души на борда, очевидно поради неизправност в противоударна система, която избутва носа на самолета. Ден преди катастрофата същият самолет има подобен проблем, но бива спасен от пилот извън екипажа, който осъзна какво се случва и инструктира как да се спре системата, за да повлияе на полета.

Индонезийските въздушни власти по-рано дадоха данни за самия инцидент и казаха, че е спазен контролен списък от процедури, за да се справи със ситуацията. Но присъствието на трети пилот в пилотската кабина или как е било предотвратено бедствието не е споменато в предварителния доклад, който излезе през ноември. Bloomberg цитира двама души, запознати с разследването на Индонезия, като източници на твърденията.

Системата за увеличаване на маневрените характеристики, или MCAS, е предназначена да предотврати случайно повдигане на носа на самолета, което може да доведе до загуба на скорост.

Преди катастрофата един дефектен датчик очевидно показва, че това се случва, докато в действителност самолетът е в безопасност. Системата избута носа на 737 МАКС и го забива в морето.