В сряда Meta стартира разговорен чатбот, който ще позволи на потребителите да търсят в социалните му мрежи с помощта на изкуствен интелект – опит да се конкурира с популярния ChatGPT на OpenAI на фона на бума на генеративния AI в цялата индустрия.

Мета каза, че разговорният асистент, Meta AI - който ще попълни WhatsApp, Messenger и Instagram - разчита на един от своите големи езикови модели и партньорство с търсачката на Microsoft Bing.

Компанията също така пуска инструменти за създаване на снимки, поддържани от изкуствен интелект, и 28 базирани на изкуствен интелект чатбота, в които играят знаменитости и културни икони като Снуп Дог, Том Брейди, Кендъл Дженър и Наоми Осака.

„Meta AI е вашият основен помощник, с когото можете да говорите като с човек“, каза главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг в основна реч на конференцията за разработчици Connect на компанията.

Meta отдавна е мощен център за изследвания на изкуствения интелект. Зад кулисите технологията захранва безброй функции: от алгоритмите, които извеждат вирусно съдържание в социалните мрежи до системите, които маркират токсично съдържание. Но тъй като Google и OpenAI изтласкаха усъвършенствани чатботове и други самостоятелни AI продукти, Meta изглежда изоставаше.

„Те наистина не са получили признание като победители в ИИ“, каза тази седмица старши интернет анализаторът на Bernstein Марк Шмулик. Въпреки че компанията е отлична в „изграждането на основополагащи модели... просто не е ясно как изглежда търговската им стратегия там“, добави той.

Сега Meta се стреми да промени това възприятие, въвеждайки набор от AI инструменти в своите продукти.

Зукърбърг подчерта, че стратегията на Meta включва създаване на различни AI продукти за различни приложения, за разлика от един водещ чатбот. Той добави, че разговорните ботове на Meta не са предназначени просто да предават информация - те са предназначени да бъдат забавни.

„Мисля, че това ще промени начина, по който хората използват всички наши продукти“, каза Зукърбърг.

Новият асистент ще има ограничена наличност в Съединените щати. Meta също така очаква да предостави новия асистент на Ray-Ban Meta, най-новата версия на смарт очилата и наскоро пуснатите слушалки Quest 3.

Meta продължава напред, за да създаде VR и камери за лице

Компанията каза, че Meta AI ще може да помогне на потребителите да отговарят на въпроси в реално време. Например, потребители, които са на поход в Санта Круз, Калифорния, могат да поискат от инструмента други места за изследване, според компанията. Meta AI също така ще може да създава творчески изображения от текстови подкани.

Новите функции на Instagram ще позволят на потребителите да създават изображения, генерирани от AI. Един от тези инструменти, Restyle, позволява на хората да трансформират снимките си в нови стилове, включително да ги направят да изглеждат сякаш са рисувани с акварели.

Друг, Backdrop, може да промени сцената или фона на изображение въз основа на текстова подкана като „Поставете ме пред възвишено полярно сияние“, казаха от компанията. Meta каза, че всички изображения, които са създадени или редактирани от Meta AI, Restyle и Backdrop, ще бъдат етикетирани.

Чатботовете, управлявани от знаменитости, имат за цел да създадат на потребителите впечатлението, че говорят с познати хора за своите интереси в Instagram, Messenger и WhatsApp.

Съобщенията на Meta пристигат на претъпкана арена, докато други технологични гиганти като Google, Microsoft и OpenAI се борят за господство в генеративния AI – технология, която плени Силиконовата долина. В понеделник OpenAI обяви, че дава възможност на потребителите да говорят с неговия чатбот ChatGPT. Същия ден Amazon заяви, че е подписала сделка за инвестиране на до 4 милиарда долара в стартиращия AI Anthropic.

Meta следва кохорта от стартиращи фирми и големи компании, създаващи чатботове, ориентирани към личността, предназначени да предлагат общение и забавление заедно с информация. По-рано тази година ефимерното приложение за споделяне на съобщения Snapchat стартира My AI, чатбот, предназначен да дава на потребителите препоръки за всичко - от техните коли до планиране на сватба. Компанията започна да експериментира с интегрирането на спонсорирани връзки в разговорите на чатбота с потребителите.

Миналата година двама бивши служители на Google стартираха Character. AI — чатбот, който позволява на потребителите да започват разговори с имитации на Шерлок Холмс или Алберт Айнщайн.

През първите пет месеца компанията каза, че потребителите са изпратили повече от 2 милиарда съобщения и прекарват средно повече от два часа на ден, според компанията.

Шмулик каза, че действието има „перфектен смисъл“ като начин да се направят социалните мрежи на Meta по-ангажиращи.

„Когато погледнете някои от показателите за ангажираност около него – хората наистина прекарват много време, разбирате ли, в разговори с, например, Айнщайн“, каза Шмулик, който цитира Character.AI и Snapchat като модели. „Очевидно има някакъв апетит да се говори с герои.“

През изминалата година инвестициите на Meta в AI имаха неравномерен прием. През август 2022 г. Meta пусна BlenderBot 3, AI чатбот, който бързо беше осмиван за това, че бълва фанатични тиради и теории на конспирацията. Само три месеца по-късно дебютът на ChatGPT придоби масова привлекателност заради своите усъвършенствани разговорни умения.

Този публичен образ беше показан през май, когато Белият дом привика главните изпълнителни директори на четири водещи компании за изкуствен интелект, за да говорят за политиката с вицепрезидента Харис. Особено липсва: Зукърбърг.

По-късно същия месец съдебната комисия на Сената проведе изслушване относно надзора върху ИИ, което включваше лидери от OpenAI и IBM – но не и Meta.

Малко след срещата в Белия дом Meta обяви, че стартира AI Sandbox, който позволява на търговците да използват AI, за да създават набор от текстови и визуални опции за своите реклами в социалните медии. Компанията също така тества вътрешен асистент за производителност, известен като Metamates, и инструмент, базиран на генеративен изкуствен интелект, който позволява на потребителите да променят снимки чрез текстова подкана и да ги споделят в своите истории в Instagram.

И новите личности, задвижвани от AI, вероятно ще предизвикат дебати сред регулаторите и активистите за това как компанията планира да защити потребителите от чатботове, които бълват токсично съдържание към уязвими потребители. Ястребите за защита на поверителността може също да се запитат как обхванатата от скандали компания ще защити данните на потребителите и колко информация ще събере от своите социални мрежи, за да обучи основните модели, захранващи персоните.

Сенатор Едуард Дж. Марки (D-Mass.) изпрати писмо до Зукърбърг в сряда, призовавайки го да спре плановете си за пускане на AI чатботове, докато компанията разбере ефекта, който те ще имат върху младите потребители.

„Тези чатботове могат да създадат нови вреди на поверителността и да влошат вече преобладаващите във вашите платформи, включително инвазивно събиране на данни, алгоритмична дискриминация и манипулативни реклами“, пише Марки.

Подходът с отворен код на Meta, който позволява на компаниите и изследователите да променят изходния код, също беше подложен на критика от регулаторите и активистите, които твърдят, че предоставянето на технология отваря вратата за злоупотреба.

Миналия месец Тристан Харис, съоснователят на Центъра за хуманна технология, каза на членовете на Конгреса, че неговият екип лесно е премахнал големия езиков модел на Meta от неговите контроли за безопасност, което му позволява да каже на потребителите как да разработят биологично оръжие. (Зукърбърг отвърна, че всеки може да намери тази информация в интернет, съобщи The Washington Post.)

В сряда Meta каза, че всички AI модели имат силата да разпространяват неточно или неподходящо съдържание, но компанията ще продължи да подобрява безопасността и точността на своите чатботове.

Meta също се противопоставя на сценариите за края на света от някои видни лидери на ИИ като самоопределящия се теоретик на решенията Елиезер Юдковски, който казва, че технологията напредва толкова бързо, че може да надмине човешкия интелект.

Президентът по глобалните въпроси Ник Клег и други призоваха регулаторите да действат предпазливо, твърдейки, че тези екзистенциални заплахи са хипотетични.

Дори ако Meta преодолее регулаторните препятствия, компанията пак ще трябва да разбере как да печели пари от своите изследвания на AI. Компанията се възстановява от тежък икономически спад след пандемията.

Но от началото на годината акциите на Meta се повишиха с повече от 140 процента, благодарение на подобренията на пазара на дигитална реклама, съкращенията на работни места в компанията и нарастващата популярност на нейния конкурент TikTok Reels.

„Когато основният ви бизнес върви добре, имате повече свобода на действие да правите някои от тези по-дългосрочни, по-външни инициативи“, каза Шмулик. „Докато ако основният бизнес е предизвикан, знаете ли, няма да получите много каишка или писта.“

Бхаскар Чакраворти, декан на глобалния бизнес в училището Fletcher към университета Tufts, каза, че управляваните от личността чатботове на Meta могат да помогнат на компанията да привлече по-млади потребители. Meta отдавна се притеснява от по-младите хора, които се стичат към приложения като Snapchat и TikTok.

„Ако тези чатботове станат достатъчно правдоподобни и надеждни, те всъщност биха могли да привлекат Gen Z“, каза Чакраворти. „Искам да кажа, че в момента те са малко изтъркани, но аз съм грешното поколение, което да зададе този въпрос.“

Статията е преведена специално за БЛИЦ от авторитетното издание Washington post

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук