Вселенският патриарх Вартоломей I Константинополски подаде съдебен иск срещу Принстънския университет, с който поиска да му бъдат върнати откраднати от манастир в Северна Гърция ръкописи на 1000 години.

В продължение на десетилетия тези произведения на изкуството, които според църквата са свещени текстове, са били част от най-ценната колекция с редки ръкописи на Принстънския университет. Те са били подарени на учебното заведение от благодетел през 1942 година, който ги закупил от германски търговец около 20 години по-рано, предава "Канал3".

Според съдебния иск, подаден в районния съд в Ню Джърси в четвъртък от името на патриарх Вартоломей, четирите ръкописа са били откраднати от манастира в Кормища (село в Северна Гърция) по време на Първата световна война от българска чета, пише „Ню Йорк таймс”.

Според предоставените доказателства българска чета щурмувала манастира „Теотокос Ейкосифоиниза“ през 1917 година, убила монасите, които живеели там и откраднала древните текстове – включително ръкописите, които впоследствие се озовават в колекцията на Принстънския университет.

Сред доказателствата е и том на каталога на учебното заведение, озаглавен „Гръцки ръкописи в Принстън,VI до IX век“, който е бил публикуван през 2010 година и съдържа подробно описание на ръкописите, за които се посочва, че са били взети от гръцки манастир през 1917 година и са пренесени от българските власти.

„Това е книга на Принстън, издадена от издателството на Принстън, касае колекция на Принстън и е написана от служители на Принстън“, заяви Джордж Цугаракис, адвокат от кантората „Хюс, Хюбард и Рийд“ в Ню Йорк, който е подал съдебния иск и представлява Гръцката православна църква по делото.

„Според нас това е доста убедително доказателство“, категоричен е Цугаракис.

Въпреки доказателствата университетът не признава да е извършил нещо нередно при получаването на ръкописите и посочи в изявление, че има пълно доверие в достоверността на проведеното от служителите му проучване и е съвсем сигурно, че ръкописите не са откраднати.

„Въз основа на информацията, с която разполагаме, не открихме никакво основание да се съмняваме, че ръкописите, които притежаваме са били откраднати по време на Първата световна война или са били иззети незаконно от притежанието на патриарха“, посочва в имейл говорителят на университета Майкъл Хочкис.

Ръкописите от Византийската ера са: ръкописът на свети Йоан Златоуст „Коментар на Евангелието на Матей“, преписан през 955 след Христа от писаря Никифор, ръкописът на Свети Йоан Лествичник „Божествена стълба“, преписан през 1081 година в Константинопол от писаря Йозеф, и страници от IX век, които вероятно са били част от ръкопис на „Коментар на Евангелието на Матей“, които в някакъв момент са били добавени към „Божествена стълба“.

Освен това от патриаршията планират да поискат и връщането и на още едно резюме на Евангелието на Матей от 16 век, което също било откраднато от българските власти през 1917 г.

Вселенският патриарх първоначално изискал връщането на петте ръкописа в писмо до Принстънския университет през 2015 година, в който ги описва като „неделима и незаменима част от Византийската култура“ и „свещени писания, които все още се тачат и почитат от Източната православна църква и нейните миряни“.

В отговор от Принстън обаче обясняват, че два от въпросните ръкописа през 1917 изобщо не са били в манастира, от който се предполага, че са откраднати. Те били дарени преди това на друг манастир, от който по-късно са продадени. От университета твърдят, че нито един от ръкописите всъщност не е в списъка на Владимир Сис – чешки журналист, който наблюдавал транспортирането на вещите и чиито записки също са използвани като доказателство от Патриаршията.

Гръцката православна църква обаче също е предоставила допълнителни доказателства по съдебното дело – включително писмо от местен официален представител от делегация на гръцкото външно министерство в София, България, в което описва нападението срещу манастира.

В писмото, което е написано на френски език, се посочва, че „банда от 60 престъпници“ насилствено е влязла в манастира и безмилостно е пребила до смърт двама мъже, за да им кажат къде са скрити ценностите на светата обител. След това нападателите прибрали ръкописите, печатните книги и други предмети, включително златни флорини.

„Бандитите, след като прибрали всички ценности на манастира, натоварили плячката на 24 мулета, които водели със себе си и напуснали необезпокоявано светата обител“, посочва в писмото гръцкият официален представител от това време Н. Бакопулос.

Откраднатите ръкописи били занесени в София, откъдето били предадени на търговци на книги и аукционни къщи в Централна Европа, се посочва в съдебния иск. Четирите ръкописа, които има Принстънският университет, са дошли от базираната във Франкфурт аукционна къща „Йозеф Баер“.

Отец Александер Карлутсос, свещеник от Ню Йорк и дясна ръка на Вселенския патриарх, който помага при делото, заяви за „Ню Йорк таймс“, че ръкописите са „част от нашата духовна и културна идентичност“. „Те са част от свещена история, която е нашата културна и духовна идентичност“, посочи той и допълни, че загубата на ръкописите и усилията по тяхното връщане е „особено болезнена“.

По думите му ищците вече преговарят и с университета в „Дюк” и „Библиотеката и музей Морган” в Ню Йорк за връщането на други ръкописи от 1917 г. От университета в „Дюк” отказаха коментар, а от „Морган” обявиха, че наистина преговарят, но са предложили свое решение на казуса.

Официални лица от Патриаршията, пък обявиха, че през 2016-а Лутеранското теологическо училище в Чикаго вече е върнало издание от 337 страници на Новия завет, написано през 9 век, именно поради притеснения, че е било откраднато от българските власти.