Потребителите в Африка плащат най-солено за достъп до интернет в целия свят, разкрива доклад на инициативата The Alliance for Affordable Internet (A4AI).

Проучването изследва доколко е достъпен интернет в 136 страни по света с ниски и средни доходи, предава CNN.

В подреждането не попада нито една страна от Европа, както и най-богатите представители на Северна Америка.

Когато говорим за световна икономика, пример за страни със средни доходи са Малайзия, Колумбия, Индия, Ямайка, Южна Африка и Гана, а под държави с ниски доходи разбирайте Непал, Мали, Хаити, Либерия, Йемен и Мозамбик.

A4AI е инициатива на организацията The Web Foundation, основана от създателя на Wоrld Wide Web Тим Бърнърс-Лий и партнираща си с гиганти, като Google и Facebook.

По изчисления на A4АI, интернетът може да се счита за достъпен, когато 1 GB мобилен интернет струва не повече от 2% от средния месечен доход. Средното ниво в Африка обаче достига цели 7.12%, като в някой случаи 1GB струва повече от 1/5 от средното месечно възнаграждение.

Това демонстрира стряскащата разлика между страните от Африка и тези в Европа, напирмер, където разходите за 1 GB мобилен интернет са далеч под 2% от средния месечен доход, включително в България.

Цените в Африка „са прекалено високи за всички, освен за заможните“, сочи докладът, отбелязвайки, че цената е основната причина приблизително 49% от световното население да няма достъп до интернет.

Авторите на проучването твърдят, че неразвитият пазар и монополите са главната причина за високите цени на интернета в Африка, предлагайки няколко политики за справяне с този проблем. 

"Конкуренцията е в основната на успеха“

Африканските страни са обект на най-недостъпните цени за интернет в света, сочат данни на A4AI.

Гражданите на Чад, Демократична Република Конго и Централна Африканска Република трябва да плащат над 20% от средните си месечни доходи за 1 GB мобилен пренос на данни.

За сравнение, най-достъпните цени сред страните в подреждането се отчитат в Египет и Мавриций, където 1 GB мобилен интернет се равнява съответно на 0.5% и 0.59% от средните доходи на населението.

Като цяло, докладът разкрива, че цените падат по-бързо в страните с ниски доходи спрямо тези със средни такива, но в много случаи остават твърде недостъпни.

Главната препоръка на A4AI е либерализация на пазара и мерки за засилване на конкуренцията. „Конкуренцията е ядро за успешен интернет пазар“, посочва докладът.

Според авторите на изследването, ако на пазарите в Африка функционират по няколко оператора, то цените на услугите бързо, бързо ще паднат.

Нашето изследване изчислява, че 1 GB данни на монополен мобилен пазар може да бъде по-скъп със 7.33 щатски долара спрямо ситуация, в която функционират два оператора, твърди докладът.

Препоръките и мерките за засилване на конкуренцията включват прилагане на честни правила

A4AI дава примери за добри практики, като Намибия, която е допуснала нови доставчици на услуги, което веднага е намалило цените. Кения също се дава за пример за това, че е направила интернет достъпен чрез елиминирането на данъците върху мобилните телефони.

Ограничен достъп

A4AI посочват, че където частният бизнес не вижда печалба за себе си, се отваря поле за действие от страна на държавата.

Празнината на пазара може да бъде запълнена с обществени Wi-Fi точки или телецентрове, смятат от организацията.

Подобни ходове са особено подходящи за селските райони, където маргинализираното население може да получи шанс да се възползва от социалните и икономически ползи от достъпа до интернет.

"Това, което се изисква, е комбинация от стратегии, като тук определено правителството има роля“, казва Данарай Такур, директор Проучване в The Web Foundation.

Той дава като пример за проблем страни, като Египет и Камерун, където властите правят точно обратното, ограничавайки достъпа до интернет умишлено. 

за вход на пазара и създаването на прозрачен режим за получаване на лиценз.