Краят на всяка година означава и ритуална подготовка на равносметки и списъци - на важни събития, развития и новини, успехи и провали, но също цветове, ястия, забавления и продукти.

Ако за 2021 цветовете на годината според Pantone бяха оптимистично жълто и монолитно сиво, то за Китай 2021 беше червена.

100 годишнината на Китайската Комунистическа Партия “оцвети” дори събития, дестинации и забавления - даже доведе до преименуване на метро станции в Шанхай на името на локацията на Първия Конгрес на ККП.

През 2021, Китай остава затворен за света в голяма степен. Това разказва адв. Асен Велинов работи в Шанхай, Китай от 18 години. 

Към 27 декември в Китай напълно ваксинираните са почти 90% от населението - но страната е свидетел и на пандемично дежа вю: 13 милионния град Си’ан е в режим на строг локдаун, заради местно огнище и около 1097 заразени. Жителите могат да излизат от домовете си само за COVID тестване и, при строго определени мерки, за пазаруване на продукти от първа необходимост.

Преди дни CCTV публикува два списъка за края на годината - на водещите новини и събития за годината в рамките на Китай, и по света.

Интересно е двата списъка да бъдат сравнени - типично, е че вътрешните новини са основно позитивни, и ориентирани в голяма степен и към бъдещи инициативи и очаквания, а световните - хронологично смесени, но свързаните с Китай сред тях - все така позитивни.

Ето списъка на водещите събития за годината в рамките на Китай:
  1. Китайската Комунистическа Партия е на 100 години - тържествено отбелязан на 1 юли, вековния юбилей на ККП бе свързан в медиите и със справянето на властите с бедността на населението - и фокусиране върху изграждане на просперираща, модерна, социалистическа държава.
  2. Шестият Пленум на 19тия Централен Комитет на ККП - състоял се между 8 и 11 ноември, и утвърди ключовата позиция на Си Дзинпин, като един от най-важните лидери в историята на Китай, и ключовите бъдещи инициативи
  3. COVID контрол и икономически растеж: фокус върху стабилност, най-голям ръст сред водещите икономики, ръст на износа
  4. Развитие на демократичния процес и правни реформи, обявени през октомври
  5. Новообявените мерки и цели за въглеродните емисии - и ангажимента на Китай да постигне въглеродна неутралност до 2060 г.
  6. Рекордна година за зърнопроизводството, въпреки исторически наводнения
  7. Седмо национално преброяване на населението: Китай все така водещ по население - според преброяването от края на 2020, населението възлиза на около 1.4 млрд. - или 18% от световното население
  8. Китай отбелязва успехи и навлиза в нов етап от космическата си програма: новата китайска космическа станция вече има екипаж
  9. Изборите в Хонг Конг
  10. Завръщането на Менг Уанджоу, главен финансов директор на Хуауей в Китай след почти три-годишен домашен арест в Канада
Най-важните международни събития през 2021 според централната китайска медия:

1. Китай практикува и допринася за развитието на истински мултилатерализъм: 50 години, след като заема отново мястото си в рамките на ООН, Китай е поддръжник на “световния мир и сигурност”, насърчава “реформите и изграждането на глобалната система за управление”, защитава “принципа на справедливост”, насърчава и практикува “истински мултилатерализъм” и работи заедно с останалите членове на международната общност за изграждането на “споделено бъдеще за човечеството”.
2. COVID-19 - и политизирането на пандемията и ваксинациите по света, което възпрепятства глобалните противоепидемични мерки
3. Китай и Русия удължават Споразумението за Добросъседски Приятелски Отношения и Сътрудничество: “модел за отношения между водещи световни сили през 21 век.”
4. Американските войски набързо напускат Афганистан - “безславен край на 20 годишна война”
5. Ръст на инфлацията в ключовите Европейски икономики и САЩ
6. Русия, НАТО и Украйна - Русия дава ясен знак, за това какво е приемливо по въпроса
7. Американската демокрация в опасност след протестите от 6 януари, 2021 - “най-значимия инцидент на насилие, свързан с щатска федерална агенция от палежа на Белия Дом през 1814”.
8. AUKUS и негативните му ефекти върху международната система за ядрена непролиферация; решението на Япония да изпусне радиоактивна вода в морето среща международна опозиция
9. Конференцията на ООН по Конвенцията за изменението на климата (COP26) в Глазгоу и Конференцията на ООН по Конвенциятата за биологичното разнообразие в Кунмин - световната общност показва решимост в инициативите за запазване на биологичното разнообразие и глобален отговор за проблемите, свързани с промените в климата
10. Асамблеята на ООН подкрепя Зимната Олимпиада в Пекин

По-горното дава идея за “официалните” канали и фокуса на централните китайски медии и илюстрира до голяма степен фрагментираността на световната система, дори по отношение на информационния поток и избирателността му.

По отношение на България, най-популярния ден за държавата през годината е бил 31 май – според Wechat Index, който отчита активността във връзка с дадена дума, терминът „България“ е споменат/ потърсен 22,3 млн. пъти в този ден (за сравнение, на 28 декември това се е случило само 219 хил. пъти – Wechat има около 1.2 млрд. потребители). Интересът на 31 май най-вероятно се дължи на статия в централните медии от същия ден, описваща „щурм“ на НАТОвски войници в „българска фабрика“.

Затова е може би интересно да видим какво вълнува хората в интернет пространството - китайски платформи публикуваха наскоро най-популярните и обсъждани нови фрази от годината - те са по-разнообразна комбинация от политически и социални събития.

Някои от тях са свързани с популярни телевизионни програми и видео игри, а някои са в резултат на инициативи на централните власти, като:
  • “Shuangjian” - “двойно облекчение” - във връзка с реформите в образованието, които целят да облекчат стреса и разходите свързани с началното и средното образование, в резултат на застаряването на населението (което преброяването показа) и въведената нова политика за три деца на семейство. Shuangjian означава по-малко домашно - и строг контрол върху извънучилищното обучение - което от своя страна доведе до сътресения в тази индустрия и фалитите на няколко гиганта за извънучилищно обучение
  • “Jiwa” - “пиленца” - всъщност, сложна за обяснение фраза, която комбинира както стара лечебна практика (вливане на пилешка кръв) и също е наследник на концепцията за “майката тигрица”. Означава всъщност противоположното на “двойно облекчение” и се свързва с многобройни, често ненужни хобита и уроци след училище, които целят да развиват многостранно способностите и интересите на децата
  • “Tangping” - “лягам си” - една от забавните, но и притеснителни концепции - младите хора нямат желание да участват в изключително конкурентната бизнес и работна атмосфера на Китай (и особено в 996 - начина на работа в много от водещите интернет и технологогични компании - от 9 до 9 часа, шест дни в седмицата), и затова се отдръпват от тази култура на работа и си “лягат” - според някои от официалните платформи обаче, само временно, за да съберат сили.

Сред останалите думи на годината има няколко свързани в патриотичния дух в държавата - възобновяване и величието на нацията са ключов елемент както от популярните “народни” фрази, така и от държавната реторика.

Какво предстои? Китай ще навлезе в „буферния“ период между новите години – Китайската Нова Година ще настъпи на 1 февруари, 2022, а пък Зимната Олимпиада започва на 4 февруари. Това предполага традиционното предпразнично „забавяне“ на бизнеса, и засилени COVID мерки и предпазливост, за да Олимпиадата може да се проведе без сътресения.

Следващата китайска година е 4720 по ред – и е под знака на Тигъра. Традиционно, както по света, така и в Китай тигърът е символ на смелост – и справяне с трудностите.

За 2022, цветът, избран от Pantone е синьо-лилав, и символизира креативност и динамика.

Цветът на Китай за 2022 отново ще бъде червен.

Източници:
  1. https://content-static.cctvnews.cctv.com/snow-book/index.html?item_id=5501314337126188926&toc_style_id=feeds_default&share_to=wechat&track_id=990d48c9-97b2-49d6-b95d-dad4a778f238
  2. https://content-static.cctvnews.cctv.com/snow-book/index.html?item_id=8597496781598176139&toc_style_id=feeds_default&share_to=wechat&track_id=7fdadfcc-81fc-44d6-9068-504bfb60a38d
  3. https://supchina.com/2021/12/08/chinas-top-buzzwords-and-internet-slang-of-2021/