Тъй като руският изтребител Су-57 навлиза в серийно производство, Рособоронекспорт е започнал дългият и сложен процес на договаряне на сделки с големи потенциални клиенти. Едно дълбоко гмуркане в руските технологии може да предостави на китайските авиокосмически инженери представа за начини за подобряване на дизайна или производствения процес на китайските J-20.

След като официално освободи Су-57 за износ, Русия е готова да изпрати своя изтребител от пето поколение в Китай.

По време на изложението LIMA-2019 Aerospace and Maritime официалният представител на Ростек Виктор Кладов направи поглед в бъдещето на китайско-руската търговия с оръжия:

„Китай наскоро пое доставката на 24 самолета Су-35 и през следващите две години [Китай] ще да вземе решение или да набави допълнителни Су-35, да построи Су-35 в Китай, или да закупи изтребител от пето поколение. Това може да е друга възможност за Су-57Е. "

Все още не е ясно по какъв начин или дали вариантът за износ “Су-57E” се различава от базовия дизайн на Су-57; тези отговори може да се появят на тазгодишното военно-техническо изложение в Дубай, намекна Кладов.

Тъй като Су-57 влиза в серийно производство с първата единица, която ще бъде доставена по-късно тази година, Рособоронекспорт - държавната агенция за износ на Русия - започна дългия и сложен процес на договаряне на договори с големи потенциални клиенти.

Първоначално изглежда, че е малко преждевременно за Рособоронекспорт да изтласка Су-57 на експортните пазари толкова рано в производствения си цикъл. Този подход обаче не е без предимствата си.

Първо, ранен, високопоставен договор с индустриален гигант като Пекин би имал положителни последици за генериране на пазарен интерес от други вносители.

Потенциалната покупка на Китай вече прави вълни в индийските отбранителни среди, но дали ще доведе Ню Делхи до Су-57, предстои да разберем.

По същия начин това би потвърдило здравето и продължителната жизнеспособност на процъфтяващите китайско-руски отношения на сигурност.

Второ, от решаващо значение е да се разбере, че руският военно-промишлен комплекс играе дългосрочна игра за развитие със Су-57. Целта не е да се пускат многобройни ескадрили Су-57 или да се разпространява Су-57 широко в руските аерокосмически сили, поне не скоро.

По-скоро руската стратегия е да установи Су-57 като финансово платежоспособна платформа, която постепенно ще премахне по-старите самолети, за да се превърне в основен боец за въздушно превъзходство на Русия през следващите десетилетия.

Фокусът върху износа е от решаващо значение за този план, тъй като приходите от договорите за Су-57 ще бъдат реинвестирани за по-нататъшно разширяване на веригите за производство, доставка и логистика на Су-57.

Предполагаемата полза от гледна точка на Русия е ясна, но китайската половина от сделката изисква по-нюансиран анализ. В крайна сметка ВВС на Народната освободителна армия (PLAAF) в момента разработват свой собствен стелт изтребител от пето поколение, J-20.

Може да се твърди, макар и не ужасно убедително, че J-20 и Су-57 могат да съществуват едновременно в едни и същи военновъздушни сили, тъй като те изпълняват принципно различни оперативни роли. Както правилно обяснява Дейвид Акс от The National Interest, J-20 е „бързо летяща, проникваща в отбраната ракетна платформа“.

Тоест, предвидената роля на J-20 е да премине дълбоко покрай сложната противовъздушна отбрана, за да се насочи към критична инфраструктура или сухопътни единици. Това е напълно различна философия на дизайна от Су-57, платформа за превъзходство във въздуха, която търгува с определени функции за стелт и наземни атаки за несравним потенциал за борба с кучета.

Като се има предвид всичко казано, анализаторите на отбраната с основание са скептични, че ВВС на Китайската народноосвободителна армия се интересува от поддържането на редовна бойна ескадрила Су-57.

По-вероятната хипотеза, както и тази, която наскоро се появи от китайския самолетен дизайнер Уанг Йонгцин в интервю за китайсото издание Global Times, е, че китайците се интересуват от Су-57 за целите на обучението и научноизследователската и развойната дейност.

Дълбокото потапяне в дизайна на Су-57 - особено ако получат такъв с дългоочаквания, втори етапен двигател Изделие 30 - може да предостави на китайските авиокосмически инженери прозрение за начини за подобряване на дизайна или производствения процес на собствения им J-20.