Германия се нуждае от десетки хиляди шофьори на товарни камиони. Много от източноевропейците се завърнаха по родните си страни или си намериха друга работа по време на пандемията. Ситуацията става все по-критична, пишат Дойче Веле.

От 47 години Михаел Ян работи като шофьор в една спедиторска фирма от Бамберг. За това време много неща са се променили – и към по-добро, но и към по-лошо.

Все по-модерно става техническото оборудване на камионите, което улеснява шофьорите, но пък ситуацията по пътищата става все по-напрегната, разразяват се истински битки и за паркоместа. Именно там, на паркингите, шофьорите водят и друга борба – срещу крадци, които нощно време разрязват платнищата на камионите и крадат стока или източват бензина.

Непривлекателна професия за младите

Тези рискове правят професията на шофьора все по-непривлекателна, особено за младите. В момента в Германия липсват близо 80 000 шофьори на камиони. Годишно по около 30 000 шофьори се пенсионират, а едва 17 000 нови влизат в професията.

Изкарването на книжка за професионален шофьор на товарен камион е скъпо – излиза по няколко хиляди евро. Сериозен проблем е и социалният дъмпинг, създаван от транспортни фирми от Източна Европа. Коронавирусът допълнително затрудни работата в бранша на спедиторите.

Още през пролетта на 2020 година за първи път остро се почувства липсата на шофьори. Тогава пандемията принуди много от източноевропейците да се завърнат в родните си страни. Голяма част от тях си намериха и друга работа. А в сегашната вълна от масови зарази с варианта Омикрон недостигът на шофьори е още по-осезателен.

В Бавария, например, по данни на спедитора Рюдигер Елфлайн, между 5 и 10 процента от шофьорите на камиони са заразени с коронавирус, а подобна липса трудно може да се компенсира. Европейското законодателство също допринася за отлива на желаещи да станат шофьори на ТИР-ове.

Въведена беше например забрана шофьорите да остават в камиона по време на задължителните почивки между отделните курсове, а работодателите са длъжни да осигуряват нощувки в хотел. Има обаче транспортни фирми, основно от Източна Европа, които после удържат разходите за хотела от надниците на шофьорите. С това на практика се заобикаля европейският регламент.

Критики към източноевропейските фирми

Според новите разпоредби в ЕС шофьорите трябва да имат възможност да се връщат и в родината си, ако са били четири седмици на път в чужбина. Но това правило също не се спазва, казва пред обществено-правната медийна мрежа АРД Дирк Енгелхард - говорител на Федералния съюз на спедиторите (BGL). По думите му, в Германия редовно установяват нарушения – между 5 и 10 на сто от шофьорите не спазват горното изискване.

Основно това се отнася за шофьорите на източноевропейски спедиторски фирми. „Ако правилата се спазват, цените в бранша могат да се повишат и това да направи професията по-привлекателна, твърди спедиторът от Бавария Елфлайн.

Украинските, румънските или българските шофьори продължават да работят за малко пари – средно за по 300 до 1500 евро месечно. През 2019 година в Германия са извършени проверки на по-малко от 1% от камионите. Затова от браншовия съюз настояват за разширяването на този вид контрол по пътищата.

Смята се, че източноевропейски транспортни фирми вече държат 40 на сто от пазара на товарните превози в Европа. Германските компании се опитват с по-високо заплащане да привличат нови попълнения, но конкуренцията в бранша е прекалено голяма.