Международен екип от учени от Френския национален център за научни изследвания (CNRS), Изследователския институт Скрипс и Университета на Аризона успя да докаже естествения произход на вируса SARS-CoV-2, който предизвика глобалната пандемия от COVID-19.

Проучването, публикувано в престижното научно списание Cell, предоставя важни доказателства за връзката между животински носители и вируса.

Проучване на проби от пазара Хуанан

Екипът от учени анализира над 800 проби, събрани от пазара на едро за морски дарове Хуанан в Китай, започвайки от 1 януари 2020 г. В допълнение, учените изследваха вирусните геноми на ранни пациенти с COVID-19. Проучването разкри следи от вируса на щандове, където се продават енотовидни кучета и циветки – видове, които са известни с податливостта си към коронавируси, включително и SARS-CoV.

Методология: Метатранскриптомно секвениране

За да достигнат до тези резултати, учените използваха иновативен метод, наречен метатранскриптомно секвениране. Тази технология анализира както РНК, така и ДНК на всички организми, присъстващи в пробите от тампони, взети от повърхностите на щандовете на пазара. Въпреки че част от пробите бяха взети след почистването и затварянето на пазара, учените успяха да открият важни следи.

Генетични доказателства за вирусен произход

Генетичният материал на SARS-CoV-2 бе открит на същите щандове, на които се намериха и ДНК проби от животни като миещи мечки и циветки. Тези данни подкрепят сценария, че заразени животни са били източник на вируса, като вероятни междинни приносители. Същите животински видове вече са били свързвани с разпространението на коронавируса SARS през 2002 г.

Еволюционен анализ на вирусните геноми

Еволюционният анализ показа, че преди епидемията на пазара Хуанан е имало много малко случаи на заразени хора или дори никакви. Това засилва теорията, че пазарът се е превърнал в ключово място за предаване на вируса от животни на хора, което е катализирало глобалната пандемия.

Значението на изследването за бъдещето

Изследователите подчертават важността на разбирането на произхода на пандемията, за да се предотвратят бъдещи зоонотични събития. Въпреки засиления контрол над лабораторната безопасност, трябва да се обърне внимание и на регулирането на търговията с диви животни. Контролът над тяхното боравене е от ключово значение за намаляване на риска от нови вирусни огнища.