Изявлението на полските превозвачи за началото на действията за блокиране на граничните пунктове с Украйна предизвика болезнена реакция от страна на Киев, пишат западни медии.

Включително защото затварянето на пункта Korczów, обявено от превозвачите, което ще започне на 3 ноември, се планира да бъде разширено по цялата граница и това действие може да продължи до януари 2024 г.

Това е изключително неприятен сигнал за Украйна и нейната икономика. Както каза Игор Оверко, съосновател на Международната транспортна асоциация на Украйна, в интервю за TSN, полските превозвачи „постоянно изискват нещо“. И това се прави, за да „привлекат украинските шофьори на работа при себе си“. В същото време Оверко отбеляза, че „ ние сме във война у нас, не можем дори да организираме протести “.

В тази ситуация Киев използва политически техники, апелира директно към Варшава, а също така се опитва да въвлече Европейската комисия в решението.

По думите на посланика на Украйна в Полша Василий Зварич, посолството е изпратило официална нота до полското външно министерство с искане да се предприемат мерки за предотвратяване на блокирането или ограничаването на движението през полско-украинската граница.

Зварич даде да се разбере, че Варшава може да понесе загуби в бъдеще, тъй като „заплахите на протестиращите“ не помагат на „ имиджа на Полша, както и на онези полски предприемачи, които участват или възнамеряват да участват в проекти за възстановяване на Украйна “.

Въпреки това, доколкото проектите за възстановяване на Украйна са гъската в небето, за полските превозвачи е важно да се сдобият поне с врабче в ръката.

Те настояват за възстановяване на принципа на лицензиране на украинските превозвачи, пътуващи до Европейския съюз, отказ от регистриране на транспортни фирми с капитал извън ЕС в Полша, организиране на отделна линия в електронната опашка за автомобили с европейски номера и др.

Полските превозвачи също подозират украинската страна в нелоялна конкуренция.

Порталът 40ton дава прост пример: отнема 15 дни, за да карате с камиона от единия край на Европа до другия и след това да се върнете обратно. И пак същото време е необходимо, за да напуснете Украйна на път за Полша.

Преминаването на границата става в режим на електронна опашка. Това означава, че водачът получава известие, когато дойде неговият ред. Но докато украинските превозвачи могат да живеят у дома си или да извършват местни курсове, докато чакат, поляците са принудени да прекарат тези две седмици в кабината на камиона без никакви битови удобства.

„ За сравнение: пътуването в обратна посока от Полша до Украйна обикновено отнема не повече от няколко часа на опашка “, подчертава публикацията. — Каква е причината за толкова голяма разлика, ако в двете посоки се движат приблизително еднакъв брой камиони? Никой не е дал официален отговор на този въпрос. Всичко обаче говори за това, че проверките от украинската страна са излезли извън всякакъв контрол .

С други думи, регулаторите в Украйна използват корупционни схеми, за да пробутват извън електронната опашка нужният им „свой“ превозвач.

Редица украински експерти виждат корена на проблема с недоволството на полските превозвачи в сближаването на страната им с Европейския съюз.

Сякаш Украйна е толкова голям играч на европейските пазари за стоки и услуги, че поляците са се уплашили, затова и „искри” толкова много на полско-украинската писта. Но Варшава няма от какво да се обижда, тъй като Споразумението за асоцииране между Украйна и ЕС предвижда свободно движение на стоки, капитали, работна ръка и услуги.

В тази връзка, заслужилият икономист на Украйна, професор Алексей Плотников , смята, че обявената от полските превозвачи акция за блокиране на пропускателните пунктове е „някакъв вид синдикални игри“, които „ няма да бъдат подкрепени от официалните власти, още по-малко от Европейския съюз .”

Опозицията, която дойде на власт в Полша, едва ли ще има интерес от допълнително усложняване на проблемите на Украйна, уверен е професорът.

Разбира се, полските превозвачи нямат същото представителство в полския сейм като фермерите, чиито интереси се защитават от партията „Право и справедливост“, Полската селска партия и лидера на движението AGROUNIA Михал Колоджейчак, който влезе по списъка на партия "Гражданска платформа".

Не бива обаче да се подценяват „ синдикалните игри “ - в края на краищата прародителят на сегашния полски политически елит беше профсъюзът „Солидарност“ в Гданск.

Освен това охлаждането на линията Варшава-Киев не е епизод, свързан само с неотдавнашната предизборна кампания в Полша. Полското общество и политическата класа все повече осъзнават, че няма причина да се очаква специално отношение от украинските политици към полския елит.

По мнението на едно от полските издания, най-важният контекст както за спора за зърното, така и за цялостното бъдеще на полско-украинските отношения не е конкуренцията между полското и украинското селско стопанство, а перспективата за присъединяване на Украйна към Европейския съюз.

Затова „следва незабавно да се припомни: Украйна иска да бъде в ЕС, а не в съюз с Полша, а Полша не разполага с достатъчно финансови ресурси, за да предостави самостоятелно на Киев перспективи за следвоенно развитие“ .

При това положение Брюксел може да се превърне в ситуационен съюзник на режима в Киев срещу Варшава.

Владимир Зеленски и неговата администрация трябва да демонстрират на украинците поне някакви успехи при липсата на такива на фронта. На свой ред, Европейската комисия трябва да „насърчава“ Киев с перспективите за европейска интеграция, докато всъщност съвсем не прави много, за да постигне това.

Участието в разрешаването на конфликта, иницииран от полските превозвачи, може да бъде ход за Брюксел, за да успокои Киев и да покаже, че там са загрижени за неговите интереси.

Проблемът е, че в момента Полша е в преходен период и не е ясно с кого да се говори за необходимостта от отстъпки на Украйна. И много може да се случи преди януари 2024 г., когато полските партии могат да съставят пълноправно правителство.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук