Теологични оправдания за вулгарните нужди на "телесната долница" има не само в исляма. Но в тази религия липсва върховна тълкуваща инстанция. А това открива терен за всевъзможни теологични плевели, коментира Керстен Книп за "Дойче веле".
Кьолнският имам Сами Абу-Юсуф се радва междувременно на съмнителна слава в Германия. Дали самият той го е искал или пък други са му я създали неволно - засега не е ясно. Ясно е обаче друго: имамът уверява, че са го цитирали неправилно. И че очевидно не са го разбрали.<br /> <br /> Имамът попадна в центъра на вниманието малко след като даде интервю за руската телевизия РЕН ТВ по повод насилията през новогодишната нощ в Кьолн. Както е известно, тогава стотици жени станаха жертва на грабежи и сексуални посегателства, извършени от млади мъже с арабски и северноафрикански произход. &quot;Като се разхождат полуголи и напарфюмирани, няма какво да се чудим, че стават такива работи&quot; - така в РЕН ТВ са превели на руски думите на Сами Абу-Юсуф.<br /> <br /> <strong>Изгубени в превода</strong><br /> <br /> Според самия имам обаче, тази версия изопачава казаното от него. Пред булевардния вестник &quot;Експрес&quot; той твърди, че всъщност искал да каже нещо друго. А именно: &quot;Имало е леко облечени и напарфюмирани жени, които се разхождали сред множеството пияни хора. За някои северноафриканци това е било повод да започнат да ги опипват. Което обаче не означава, че аз мисля, че жените не бива да се обличат по такъв начин. Това всички трябва да го приемем. А ако някому не се харесва, да си търси друга страна.&quot; След подадена жалба от депутата Фолкер Бек от Зелените сега прокуратурата вече официално разследва какво точно е казал имамът пред руската телевизия.<br /> <br /> След посегателствата в Кьолн част от германската общественост е склонна да обвинява исляма за насилията срещу жени. И това не е чак толкова неправилно. Защото ислямът действително носи част от отговорността. Но не толкова заради блуждаещите в него сексистки идеи, колкото заради липсата на йерархични структури. За да го кажем съвсем ясно: мнозинството мюсюлмани са възмутени от случилото се през Новогодишната нощ, но тези посегателства не бяха осъдени - и нямаше как да бъдат осъдени - от една висша ислямска инстанция. Просто защото такава няма. И тъкмо в това е проблемът. Проблем най-вече при сунитите, където липсва един главен авторитет, подобно на папата при католиците, и съответно липсва обвързваща интерпретация на исляма. А това открива терен за какви ли не теологични плевели.<br /> <br /> Докъде води това, показва примерът със Саудитска Арабия - самозваната страна - лидер в сунитския свят. Там религиозният книжовник Мухамад Салих ал Мунаджид поддържа салафитска уебстраница, която е сред десетте най-популярни портала за подобни публикации. Наскоро един потребител му зададе въпроса дали женени мюсюлмани могат да правят секс с &quot;робини&quot; (това е циничен евфемизъм за многобройните азиатки, които работят като домашни помощнички в Саудитска Арабия). Отговорът на Ал Мунаджид гласеше: Да, разбира се, по въпроса няма никакво съмнение.<br /> <br /> <strong>Теология на &quot;телесната долница&quot;</strong><br /> <br /> Същото перверзно теологично &quot;обслужване&quot; на телесната долница е залегнало и в основата на бизнес модела, наречен &quot;Ислямска държава&quot; (ИД). Тази &quot;държава&quot; позволява на своите последователи безнаказано да изнасилват жени - не само язидски християнки, но и всякакви други пленени жени. Мъжете от ИД дори твърдят, че вършат тези изнасилвания с благословията на Аллах.<br /> <br /> Да, и в други религии има цинични идеологически схеми, които оправдават какви ли не престъпления със съответните свещени книги. В Уганда например бруталният касапин Джоузеф Кони и неговата &quot;Божия армия за съпротивление&quot; се опитаха да създадат религиозна държава на християнска основа. В Чили пък германският емигрант Паул Шефер, основател на печално известната &quot;Колония Дигнидад&quot;, обещаваше на своите последователи &quot;изконно християнски живот в Обетованата земя&quot;. Към този живот той най-естествено причисляваше и редовните сексуални насилия срещу жени и деца.<br /> <br /> Но да се върнем към &quot;Ислямска държава&quot;. Огромното мнозинство мюсюлмани се отвращават от нея, а многобройни имами вече осъдиха деянията ѝ. Но доколкото най-вече в сунитския ислям липсва върховна инстанция, която дава религиозни тълкувания със задължителна сила за всички вярващи, възможни са какви ли не най-произволни интерпретации.<br /> <br /> Тъкмо това е обратната страна на религиозното многообразие в исляма, което непрекъснато хвалят ислямоведите в Германия. Защото голямата свобода в интерпретирането на религията, от която се възползват и най-съмнителните имами, може да избие в изключително опасни посоки. И не случайно част от германската общественост сериозно се тревожи от тази опасност.<br /> <br /> Да, може би думите на Сами Абу-Юсуф наистина са били преведени неправилно. Да, може би той е искал не да легитимира насилията от Новогодишната нощ, а просто да обясни как се е стигнало до тях. От тази гледна точка е добре, че полицията вече води разследване. Германия е длъжна да излезе начисто със своите мюсюлмани, а най-вече - със своята идентичност като правова държава. А правовата държава не търпи проповедници на омразата, които се прикриват зад набожни маски.<br /> <br /> <strong>Източник: <a href="https://www.dw.com/bg/%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%8F%D0%BC%D1%8A%D1%82-%D0%B8-%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%83%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BD%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D1%80%D1%84%D1%8E%D0%BC%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8-%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8/a-19004400" target="_blank"><span style="color: rgb(128, 0, 0);">&quot;Дойче веле&quot;</span></a></strong><br type="_moz" /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ ЗА ЖЕСТОКАТА БЕЖАНСКА КРИЗА В ЕВРОПА</strong></span><br /> <br /> <br type="_moz" />