В публикация, споделена над 9000 пъти във Фейсбук, се твърди, че румънската сенаторка Диана Шошоака е коментирала експлозия в склад за боеприпаси в Хмелницки през май тази година като според нея е имало "взрив в складовете за ядрени боеприпаси на НАТО в Украйна".

А вследствие на това в Полша са отчетени завишени нива на радиация. Въпреки че твърдението е от месец май, у нас стана изключително популярно през последните седмици.

В изявлението на Шошоака се казва, че складът е съдържал танкови снаряди с обеднен уран, предоставени на Украйна от Обединеното кралство. Според нея, след взрива, прахът от урановите боеприпаси е бил пренесен от вятъра от района на Хмелницки до полския град Люблин и за два дни е изминал разстояние от 400 км.

Румънски сенатор: След експлозията в Хмелницки радиоактивен облак покри 400 км за два дни, най-много пострада... ВИДЕО

Тези, които са били на открито и са дишали прах, ще страдат от сериозни заболявания, казва румънският сенатор.

Публикацията е споделена хиляди пъти в различни варианти от потребители в социалните мрежи, като дори е препечатана в няколко сайта.

Твърдение: В Полша са отчетени завишени нива на радиация след експлозия в склад за боеприпаси в Украйна

Действително сутринта на 13 май в района на Хмелницки в Западна Украйна избухва експлозия във военни складове. Два дни по-късно, на 15 май, в Полша са отчетени завишени нива на бисмут

Бисмутът е химичен елемент, със сребристо-кафяв цвят, изключително слабо радиоактивен крехък метал. С кислорода реагира при нагряване.

Веднага след взрива известният с разпространението на руска пропаганда Пьотр Панасюк публикува в профила си в Туитър измервания на радиационния интензитет на определени изотопи. Графиката показва скок в нивото на бисмут. Целта му е да подскаже заплахата от радиоактивен облак.

Новината за радиационна заплаха е опровергана от Националната агенция по атомна енергия в Полша на 17 май, уточнява БНР. В съобщение на сайта им се казва, че „през последните дни на графиките с резултатите от измерванията на йонизиращи лъчения не само в Полша, но и в Европа можехме да наблюдаваме т.нар. "пикове", т.е. увеличения на стойностите, регистрирани от станциите за ранно откриване на радиоактивно замърсяване

Това е стандартна ситуация и по никакъв начин не представлява заплаха за здравето или живота на хората или околната среда

Редовните увеличения на мощността на дозата са естествено явление и се наблюдават например при валежи. През континента, включително и в Полша, преминава атмосферен фронт, който понякога носи обилни валежи. Именно те причиняват "скокове" в класациите“, се казва в съобщението на Националната агенция по атомна енергия в Полша.

Учените от UMCS – (Университетът Мария Кюри-Склодовска в Люблин) също излизат със становище относно „заплахата от радиация“. То се припокрива с публикацията на Националната агенция по атомна енергия в Полша, а именно, че „повишението на интензивността на радиацията, наблюдавано на 15 май 2023 г., е естествено явление, причинено от валежите.

Изотопът Bi-214 (образуван в резултат на разпадането на газ радон, издигащ се от земята) се прихваща от падащи водни капки, което води до увеличаване на интензитета на радиация близо до повърхността на почвата. Това явление винаги е съпътствало човечеството и произтичащият от това повишен интензитет на радиация не е значим за здравето“, казват от университета.

Полски проверители на факти също излизат със своя проверка на 18 май 2023 г., в която обясняват защо повишените нива на бисмут в атмосферата са естествен физичен феномен.

Заключение

Твърдението на румънския сенатор Диана Шошоака, че в Полша са отчетени завишени нива на радиация след експлозията на склада за боеприпаси в Хмелницки, е ПОДВЕЖДАЩО, уточнява БНР. Повишените нива на бисмут в атмосферата са естествен физичен феномен вследствие на значителните количества валежи през месец май в цяла Европа и в Полша.

В подкрепа на това се обявяват и от Националната агенция по атомна енергия в Полша и учените от Университета Мария Кюри-Склодовска в Люблин.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук