Месията от Тик Ток. Така повечето румънски и световни медии нарекоха 62-годишният Калин Джорджеску - независимият кандидат, определян като крайнодесен екстремист, който успя да привлече протестния вот на разочарованите от партиите на статуквото и изненадващо спечели първия тур на президентските избори в Румъния.

Кампанията му е нетрадиционна. Рядко могат да се видят плакати с неговия лик по улиците на Букурещ. Той няма щаб и отказва да участва в телевизионни дебати. С медиите комуникира чрез предварително записани видео послания, изпращани в специално създадена за целта “УотсАп” група.

С избирателите си общува през социалните мрежи и платформи, откъдето предава опростени послания.

Най-масовото му послание е за "мир" - че Румъния трябва да спре военната помощ за Украйна, за да свърши войната. В други клипове Джоджеску пуска кратки откъси от свои интервюта в румънски подкасти. Има и видеа, които показват как кандидат-президентът ходи на църква, тренира джудо, язди кон или спортува. Клиповете му имат средно над 1,3 милиона гледания, профилът му е с над 4 млн. харесвания.

С тази своя стратегия Джорджеску успя да привлече уморените и разочарованите от познатите партии, но си навлече и много омраза.

Притеснения се оформиха най-вече около това как една кампания в ТикТок може да придвижи неизвестен кандидат до челната позиция. Джорджеску беше обвинен, че работи с ферми за тролове.

В своя публикация по темата румънският вестник “Гъндул” написа, че зад кампанията му всъщност стои "анонимен" милионер, собственик на Ай Ти-фирми от град Брашов, известен с инициалите BOGPR, който е разработил мащабна мрежа за дигитална реклама и който се сравнява с Илон Мъск.

Въпреки че умело избягваше публичност, местните медии успяха да разкрият самоличността му.

Той се казва Богдан Пещир и е прехвърлил над два милиона евро на някои от най-известните инфлуенсъри в Румъния, така че да си създаде добра репутация в онлайн средите и името му да се произнася все по-често, а в последствие и това на Джорджеску, пише "Гъндул".

Не мина много време и въпросните инфлуенсъри започнаха да представят Джорджеску в интернет като добрия президент, посочва вестникът и цитира скорошно съобщение на Богдан Пещир (в миналото Параскивой), публикувано в социалните мрежи.

„За тези, които се интересуват от моята самоличност и кампанията на Калин Джорджеску в ТикТок. Аз съм румънски предприемач и инвеститор. Нямам вземане-даване с държавата, не съм масон и не ми е предлагана потенциална позиция или материална облага от кампанията. Дори не го познавам лично.

Подкрепата ми за него е напълно доброволна. Не мисля, че правя нещо неморално, за да подкрепя кампания, в която вярвам.

Точно както Илон Мъск подкрепи кампанията на Тръмп в САЩ с повече от 100 милиона долара и промоция чрез личния си акаунт или публични изяви.

Вярвам, че румънските предприемачи имат право да подкрепят хората, в които вярват, хората, които могат да доведат до истинска промяна в подлата система, която унищожи страната ни. Благодаря ви!”.

Междувременно румънските експерти изчислиха, че само за 4 дни - от 18 до 22 ноември интересът към Калин Джорджеску се е увеличил с 52 милиона гледания.

Той натрупа за кратко време огромна видимост, много по-голяма от тази, която натрупа за 11 месеца друг независим кандидат - Мирча Джоана.

Експлозията на видимостта изглежда внезапно и изкуствено създадена. Вероятно става дума за координирана промоционална кампания, свързана с преувеличен трафик без съответен брой последователи преди последните два месеца, коментира един от експертите за Диджи24.

Медията информира, че Постоянният изборен орган (AEP) е поискал от Националната данъчна администрация да провери TикТок-ърите, популяризирали Калин Джорджеску в социалната мрежа и да идентифицира произхода на парите, след което да уведоми прокуратурата и полицията във връзка с декларираните от него нулеви разходи в предизборната кампания.

Въпросът бе отнесен и до европейските институции в Брюксел. Във вторник ръководството на китайската платформа за видеосподеляне даде показания пред Европейския парламент и призна, че мрежи от профили са опитвали да оказват влияние върху изборите в Румъния.

Една от тях е популяризирала именно Калин Джорджеску.

Европейската комисия вече се зае със случая, като изпрати въпроси до ръководството на ТикТок. Тя иска да разбере повече за настоящата политика за модериране на съдържанието и ще очаква отговор до средата на декември.

Но изборите в Румъния не се отменят. Балотажът е тази неделя. На него срещу Джорджеску се изправя кандидатката на дясноцентристката партия "Съюз за спасение на Румъния", която е проевропейски ориентирана - Елена Ласкони.

Ако тя спечели, Румъния ще има жена президент за първи път в своята история. Сценарий, който повечето анализатори смятат за малко вероятен. Развръзката предстои на 9 декември, когато трябва да станат ясни официалните резултати.