Докато светът е зает с анализ на последствията от американските санкции против „Русал”, то Русия, Иран и Индия се опитват да реализират свой глобален транспортен проект, който в перспектива е способен значително да повлияе върху международната логистика на стоките между Европа и Азия.
Транспортният коридор „Север-Юг” може да стане сериозна конкуренция и алтернатива на китайския проект „Един пояс – един път”. Той ще съедини пристанището в Санкт Петербург през Каспийско море с иранските пристанища Бендер-Абас и Чахбехар в Оманския залив, а оттам морско разклонение ще достигне до западното индийско пристанище Мумбай на Арабско море.
 
Преди всичко Индия, а донякъде и Иран, ще получат съществена икономия от средства и съкращаване на времето за транспорт. Стоките с обем от 10 млн. тона годишно от Мумбай ще достигат Балтийското пристанище само за 17 денонощия вместо сегашните 35.
 
Иран се превръща във важен транспортен път за международната търговия и ще получава съществени отчисления от превоза. Очаква се 8-9 пъти да се увеличи търговията му само с Азербайджан и другите страни от Средна Азия и Русия.
 
Като начало трасето ще бъде изпробвано с 30-дневен спортен автопробег на 18 товарни камиона, които ще преминат маршрута Шираз, Исфахан, Техеран, Казвин, Решт до порта Астара на иранска територия и след Каспийско море по-нататък по маршрута през Москва до Санкт Петербург и обратно с финиш в Чабахаре.
 
Превод и редакция: БЛИЦ