Истински шпионски дуел се разигра в последните дни в космоса между руски и американски космически апарати.

Руският „Космос-2542“ се приближи до американския USA-245. Какви задачи изпълняват тези свръхсекретни спътници и защо работата на „Космос-2542“ толкова силно обезпокои американските военни, съобщават световните осведомителни агенции.

Материалът е представен без редакторска намеса и отразява единствено позициите на автора.

Генерал Джон Реймънд, командир на новосъздадените Космически сили на САЩ, потвърди, че Пентагона сериозно е обезпокоен от „необичайното и тревожно“ поведение на руския космически апарат „Космос-2542“, който може да стане причина за създаването на „опасна ситуация в космоса“. Такова заявление, публикувано в изданието Times, той направи във връзка с продължаващите маневри на „Космос-2542“ в орбита.

Руският апарат се приближи на разстояния от няколко километра до американския спътник USA-245, принадлежащ към типа KH-11 (известни още като Key Hole). KH-11 е вид разузнавателни спътници, които от 1976 г. постоянно се използват от Пентагона за разузнаване. „Космос-2542“-руският спътник прави „мониторинг на обекти на околоземната орбита“ или накратко- е спътник-инспектор.

За първи път за съществуването на съвършено секретната програма спътници Key Hole в САЩ стана известно през 1984 г. Тогава аналитикът в Центъра за морско разузнаване Самюел Морисон продаде три секретни изображения от спътника KH-11 на издателство Jane's Fighting Ships. На публикуваните снимки се вижда строителството на тогава секретния съветски самолетоносач „Рига“ (по-късно наречен „Адмирал Кузнецов“).

След публикуването на снимките в американския печат се създаде истински шпионски скандал- Морисон е признат за виновен в два случая на шпионаж и кражба на държавна собственост и е осъден на две години затвор.

Но по-ясно става ясно, че за програмата Key Hole в СССР са знаели много по-рано от момента на публикуване на снимките от „Рига“ в Jane's Fighting Ships. Още през 1978 г. млад сътрудник на ЦРУ Уилям Кампайлс само за 3000 долара е продал на съветски разузнавачи…детайлно техническо ръководство, описващо конструкцията и принципите на действия на спътниците KH-11. Кампайлс е заловен и осъден за шпионаж на 40 години затвор, за което става известно в началото на 2000 г.

По време на управлението на президента Роналд Рейгън са се опитвали да държат програмата в тайна, по-конкретно, като престанат да публикуват точни данни за спътниците КН-11. Но само след половин година американски астрономи-любители са успели да „намерят“ изчезналите спътници-шпиони и да публикуват достатъчно точно данни за тях в орбита.

Окончателно завесата от програмата пада през 1990 г. В тази година НАСА пуска в космоса оптическия телескоп „Хъбъл“, който стана умалено копие на KH-11. Разработването на „Хабъл“ на основа на KH-11 експертите предложили още в момента на неговото пускане, но официално потвърждение за тази загадка е получена двадесет години по-късно, когато НАСА публикува описание на процеса на неговото разработване.

За изминалите 44 години, с момента на пускането на KH-11 в космоса, се предполага, че са изпратени шестнадесет спътници-шпиони от този тип и още един, който е неуспешен. Четири от най-новите апарати се намират в орбита и днес. USA-245 е най-новият спътник, който е част от серията КН-11, е изстрелян през август 2013 г., след него е изпратен само USA-290, през януари 2019 г.

Колко опасни са KH-11? И до днес остават най-точният начин за оптическо разузнаване.

Ако опасенията на САЩ относно маневрите на „Космос-2542“ са верни, това означава, че Министерството на отбраната на Русия разполага със снимки на KH-11, направени от близко разстояние.

„Космос-2542“ е пуснат в орбита съвсем наскоро-25 ноември 2019 г. Предназначението на космическия апарат не е обявено в детайли, а в официалното съобщение се казва, че „Космос-2542“ ще „осъществява мониторинг на състоянието на отечествените спътници и снимки на повърхността на Земята“.

В свое изказване Джон Реймонд отбеляза, че смята случилото се сближаване на „Космос-2542“ и спътника USA-245 „опасен инцидент“. Той също така заяви, че „отговорните космически държави“ трябва да водят преговори за създаването на норми на поведение в орбита, които ще помогнат изключително много в такива ситуации в бъдеще.

От средата на 2000 г. Пентагона успешно развива своята собствена програма за спътници-инспектори и до скоро смяташе, че няма правила и конкуренция. При това по отношение на средства и бюджет американските военни не се ограничават. Работата се води едновременно по няколко програми.

По такъв начин играта в „космически котка и миша“, в която списание Time обвини Русия, не е започната от последната. Фактически Русия успя да създаде симетричен и твърд отговор на предишно пределно агресивни действия на САЩ в космоса.