На кого е разумно да заложим – на ездача (изпълнителният директор) или на коня (стратегията на компанията)? Това е ключов въпрос за всеки, който иска доходност от инвестиция в ценни книжа. Правилният отговор е сложен, тъй като по-скоро представлява смесица от двете. Но ако човек тръгне да сравнява двете най-известни компании, базирани в Сиатъл – Amazon и Microsoft, отговорът ще бъде по-скоро в полза на ездача, пише Forbes, цитиран от profit.bg.

В случая при Amazon залагате на ездач, който е създал собственият си кон, докато при Microsoft разчитате на ездач, който е излекувал коня си, след като предходният ездач го е изтощил почти до смърт.

Това води до въпроса коя компания има по-голям шанс да победи в това своеобразно конно надбягване за достигане на пазарна капитализация в размер на 1 трилион долара.

Отговорът на този въпрсос е, че 24-годишният Amazon ще победи 43-годишният Microsoft до 5 месеца.

Преди да стигнем до там обаче, нека видим финансовите отчети на Microsoft за второто тримесечие на тази година. Компанията надмина прогнозите за приходи и печалба. Microsoft отчете продажби за 30.1 млрд. долара, което е 17% ръст и с над 900 млн. долара повече спрямо прогнозите, изготвени на база анкета сред анализатори на Bloomberg, като печалбата на акция възлиза на 1.14 долара или 0.06 долара повече спрямо очакванията на анализаторите.

Така акциите на Microsoft достигнаха рекордна цена от 108 долра за лот.

Два бизнеса на компанията допринесоха най-много за горепосочената изненада – облачните услуги и софтуера за настолни компютри. За тримесечието приходите на Intelligent Cloud скочиха с 23% до 9.61 млрд. долара, докато тези на Azure се повишиха с 89% - леко забавяне спрямо предходното тримесечие, когато ръстът бе в размер на 93%.

The Wall Street Journal предава, че приходите на сегмента More Personal Computing скачат с 17% до 10.81 млрд. долара, благодарение на увеличение в корпоративните PC поръчки, в резултат на плановете на компанията да спре да поддържа Windows 7 от 2020 година, по информация на Gartner и IDC.

С такова силно представяне как Microsoft може да бъде победен от Amazon в достигането на 1 трилион пазарна капитализация?

Има две причини, поради които това ще се случи: по-голям размер и по-бърз растеж.

Пазарната капитализация на Amazon към края на миналата седмица достига 879 млрд. долара, като акциите поскъпват с 77% през последната година. От друга страна Microsoft има пазарна капитализация в размер на 802 млрд. долара и темп на растеж от 44%.

Ако тези темпове се запазят, Amazon ще достигне заветните 1 трилион до октомри тази година, докато Microsoft ще постигнат това през март 2019 година.

Капиталистическата система възнаграждава хора като изпълнителният директор на Amazon Джеф Безос с невиждани богатства – по данни на Forbes той притежава рекордните 149 млрд. долара, заемайки първото място в подреждането за най-богати хора в света. Нещо повече – Безос успява да поддържа темп на растеж на компанията си от над 20%, дори когато приходите вече са минали мизата от 100 мрлд. долара.

Така Безос струва 1 088 пъти повече от изпълнителният директор на Microsoft Сатя Наделя, който е създател на облачните услуги на компанията и човекът, повел я напред в труден момент за нея.

Надела притежава 2 936 039 акции на Microsoft, чиято стойност възлиза на около 317 млн. долара към края на миналата седмица. Може да се каже, че Надела е успешен ръководител на компанията, тъй като успя да постави нейните собствени интереси над перспективата да налага безспирно операционната система Windows, както правеше предходния шеф Стив Балмър.

Голяма част от инвестиционния потенциал на тези две компании зависи от растежа на облачните услуги и техния пазарен дял – облачните услуги са индустрия, в която Amazon са пионер, който продължава да расте бързо и да поддържа доминантната си пазарна позиция.

Цифрите обаче показват, че Microsoft диша във врата на Amazon. Класическата индустрия за облачни услуги, според New York Times, генерира 60 млрд. долара годишни приходи и нарасва с 50% през първото тримесеиче на тази година, по данни на Synergy Research Group.

За да поддържат този растеж, големите играчи харчат „до 10 млрд. долара годишно за своите глобални мрежи и центрове за данни”, по информация на Times.

Amazon обаче задържа своя 33% пазарен дял от 2015 година, докато през същия период пазарния дял на Microsoft е нараснал от 7% до 13%.

Анкети на Morgan Stanley и Sanford C. Bernstein, публикувани през миналия месец, показват, че все повече компании преминават или планират да използват облачните продукти на Microsoft, по информация на Bloomberg.

Анкетата на Morgan Stanley е проведена сред 100 технически ръководителя от САЩ и Европа. Данните показват, че 34% от анкетираните планират да закупят по-скъпа версия на софтуера Office 365 през следващите 2 години, като 70% са преминали или планират да използват Azure.

Проучването на Sanford C. Bernstein от юни 2018 година показва, че 62% от техническите ръководители използват Azure (това е ръст от 50% спрямо година по-рано), докато 60% използват Amazon Web Services, предава Bloomberg.

Така изглежда, че в наши дни, инвеститорите залагат повече на растежа, отколкото на рентабилността.

Рално акциите на Amazon поскъпват с по-бързи темпове въпреки ниската рентабилност.

Amazon, която ще съобщи финансовите си резултати за тримесечието през тази седмица, отчита ръст в приходите си от 46% през първото тримесечие. 

От друга страна Microsoft вдига приходите си със 17%, но нетния маржин цена-доход на акция възлиза на 24%, спрямо едва 2% при Amazon, по данни на Morningstar.

Въпреки това, инвеститорите избират Amazon, водени от перспективата, отразявана в бързите темпове на растеж и големия пазарен дял.