Технологичният възход облагодетелства богатите държави, но рискува да остави най-бедните страни в Европа, изоставащите региони и неквалифицираните работници на заден план, като по този начин се задълбочат икономическите различия в рамките на ЕС. Трябва да се вземат мерки, за да бъде подобрено образованието в страните-членки така, че да отговаря на съвременните изисквания на пазара на труда и икономиката. 

Това се посочва в нов доклад на Световната банка, озаглавен "Обединен растеж: Осъвременяване на машината за конвергенция на Европа", съобщават от пресцентъра на институцията.

Според изнесените данни, през последните 15 години работните места, свързани с физически труд в ЕС, са намалели с повече от 15%, докато работните места, изискващи творчески и аналитични умения, са се увеличили със същия процент. и тази тенденция се ускорява. Препоръчва се да се инвестира в конкурентоспособността на служителите, за да бъдат те адекватни на развиващия се пазар на труда. 

"Забележителната машина за конвергенция на ЕС даде тласък на растежа и просперитета, като облагодетелства хора и компании в цяла Европа в продължение на повече от шестдесет години. Конвергенцията обаче не е автоматична. Машината ще забави своя ход, ако не се вземат мерки, за да се гарантира, че всички се възползват в еднаква степен", заяви по този повод главният изпълнителен директор на Световната банка Кристалина Георгиева. "За да се запази инерцията, се нуждаем от политики, които гарантират, че хората притежават нужните умения, за да се възползват от новите възможности. Увеличаването на достъпа до образование и обучение в съчетание с подобрения в бизнес средата във всяка страна-членка, ще създаде повече работни места за повече хора."

Увеличаващата се пропаст в производителността между южните и северните страни-членки през последните две десетилетия показва непосредствените предизвикателства, пред които е изправена Европа. Между края на 1990 г. и днес, ръстът на производителността е паднал от 2% на 1,5% в Северна Европа, докато ръстът на производителността в Южна Европа е намалял двойно по-бързо.

Нискокачественото образование в определени региони и страни в ЕС също създава икономическо и социално разделение между най-богатите и най-бедните. В половината от ЕС, повече от 20% от 15-годишните нямат основни умения по четене и математика, докато в България, Малта, Румъния и Словашката република, те са повече от 30 процента.

Подобряването на бизнес средата в ЕС ще помогне на фирмите да се възползват от продължаването на растежа в региона чрез насърчаване на иновациите и приемане на нови технологии. В Гърция, Италия, Словакия и Испания например, микро фирмите създават около 40 на сто от заетостта.