До аварията в Чернобил развитието на съветската атомна енергетика върви с неспирни темпове. Въпреки това, се налага съветските ядрени учени да се откажат от много амбициозни проекти. Според една от версиите, такава е съдбата през 60-те години на шестколесен автомобил ядрен двигател, съобщава "Труд".

Чужда концепция

Така изглежда макетът на Ford Nucleon.

В зората на ядрената енергетика учени и дизайнери по света са вдъхновени от привидно неограничените перспективи за използването на ядрени реактори, за опасностите от които тогава малцина се замислят. Ако може да се поставят реактори на ледоразбивачи и подводници, тогава защо да не се монтират и на други превозни средства? Приблизително така разсъждават дизайнерите, които представят идеите за ядрени превозвачи (мега влакове), ядрени самолети и дори ядрени танкове. Но концепцията за атомна кола, представена за първи път в Съединените щати, изглежда най-невероятна.


През 1958 г. компанията Ford, известна с изобретяването на конвейера, прави макет на ядрения автомобил Ford Nucleon. Той изглежда изключително футуристично, но най-необичайно е не външният му вид, а предполагаемият източник на енергия - много компактен ядрен реактор. Нещата не стигат по-далеч от умален модел и неговото концептуално описание, но Ford Nucleon се превръща в своеобразен символ на атомната ера. На обикновеното американско семейство е предложена кола, чиито колела трябва да се задвижват от уранов реактор, парогенератор и две парни турбини. Никой обаче не измисля начин да реши основния проблем - да намали стандартния подводен реактор S2W до битови размери. Ford Nucleon остава само музеен експонат.

Представяме ти 1500 лв. онлайн казино Бонус на efbet.com
 

Руска разработка

Съветската изобретателска мисъл изостава от американската, докато през 1958 г. вторият секретар на съветското посолство във Вашингтон не вижда Ford Nucleon на индустриално изложение. Според редица източници, с леката ръка на Никита Хрушчов, започва разработването на съветския аналог на атомната машина. Това прави секретното Автомобилно конструкторско бюро, оглавявано от физика Александър Камнев. Именно той проектира основния елемент на автомобила - работеща атомна електроцентрала. Отначало Камнев решава да следва същия път като американците - да вземе действащ ядрен реактор (същия като на атомния кораб "Ленин") и да го намали до приемливи размери. Когато се оказва, че това не е възможно, Камнев предлага различен, принципно нов дизайн на двигателя. Построен през 1965 г., прототипът на Волга-атом е с мощност на двигателя 320 к.с. Тестовете в Североморск показват, че колата силно прегрява и работи бавно. 

Първоначално е планирано да се направят няколко експериментални коли, за да се демонстрират на изложения и да се возят почетни гости. Въпреки това, докато дизайнерите разработват двигателя и самата кола, ситуацията се променя. Хрушчов подава оставка като генерален секретар, а Брежнев, който го замества, няма подобни амбиции. Така проектът е прекратен без много шум. И двата пробни автомобила (без двигатели, които са извадени за деактивация) стоят на депото дълго време и след това са изхвърлени.

За всичко описано по-горе обаче няма достатъчно документални доказателства. „Четирицилиндровият двигател, използващ шайби, направени от обогатен изотоп на уран 235“, описан от някои автори, е откровено фантастичен, така че най-вероятно говорим за очевиден мит. Автомобилната индустрия на СССР никога не е принадлежала към  напредналите индустрии, като се занимава главно с копиране на западни (и не най-модерните) модели. Освен това не е тайна, че много разработки на ядрени учени (например ракети с атомни двигатели) са финансирани със знанието на Министерството на отбраната. Атомната кола не би могла да има военни приложения.

Все пак ядреният реактор е пуснат на колела в Съветския съюз. Учените  разработват и тестват верижни атомни електроцентрали TES-3 и Pamir-630D - мобилни агрегати, предназначени да генерират електроенергия в труднодостъпни райони, например на север. Мобилните атомни електроцентрали имат различна съдба. Клиентите изоставят първия модел през 1969 г. поради икономическа неефективност, докато вторият модел се оказва „не на място“ след Чернобил и е елиминиран.

Бъдеща реалност

В момента изобретателите се връщат към идеята за атомна кола. През 2009 г. инженерът Лорънс Кулесус представя на обществеността концептуалния автомобил Cadillac World Thorium Fuel. Този модел е разработен като машина, способна да работи 100 години без зареждане и ремонт. Нов тип ядрен реактор използва торий, радиоактивен метал, 1 грам от който осигурява толкова енергия, колкото 30 000 литра бензин. Между другото, в Русия има много големи залежи на торий, така че в 21 век страната все още има шанс да завладее пазара на ядрени автомобили. Ако, разбира се, обикновените шофьори преодолеят страха от „атомната бомба на колела“