През 2006 г. ВМС на САЩ снеха от въоръжение самолетите Grumman F-14 Tomcat след три десетилетия служба, обаче тяхното място в палубната авиация остана незапълнено. Това пише The National Interest в публикацията на Дейв Маджумдар „Forget the F-35 or F/A-18: Why the Navy Misses the F-14 Tomcat (The Top Gun Plane)”.
 
Краят на Студената война и намаленото финансиране принудиха ВМС на САЩ да се откажат от F-14 – те просто не можеха да си позволят да поддържат тези изтребители. Освен това с разпадането на СССР загуби актуалност основната мисия на Tomcat да защитават авионосците и те започнаха да бъдат използвани като щурмовици. Нито пък им бяха нужни да отблъскват съветските бомбардировачи, но в последно време с развитието на Китай и Русия заплахата от тях възникна отново.
 
В Китай разработват мощни противокорабни крилати ракети с въздушно базиране и самолети-носители за тях. Руските бомбардировачи се върнаха по маршрутите за бойно патрулиране, макар и по-малобройни. Появиха се „невидими” руски и китайски самолети с крилати ракети, някои от които летят много високо и много бързо. За неутрализиране на тези заплахи ВМС на САЩ биха могли да използват F-14 Tomcat. F/A-18E/F които могат да изпълнят тези задачи, обаче не така ефективно заради по-малката си скорост и по-малкия си боен радиус.
 
Според Дейв Маджумдар, сега ВМС на САЩ търсят нова машина, която да превъзхожда Super Hornet по скорост и далечина. Тя обаче ще се появи едва след 2040 г. Посочените характеристики са приоритетни. Относно технологията стелт отношението във флота е скептично, но изглежда, че ще бъде взето пред вид.
 
Наследникът на F/A-18E/F ще има сходни с F-14 Tomcat характеристики в частта за скорост и далечина. С това сходствата приключват. Новите разработки ще спомогнат да бъдат запълнени някои пропуски, останали в структурата на авиокрилата на ВМС след бракуването на „котките”.
 
Превод: БЛИЦ