Биолози измамиха домати, за да повишат добива им. За целта учените съединили дръжката на едно растение с корените на друго, чийто набор от епигенетични белези е изкуствено променен. В резултат доматът усетил, че е оцелял от суша, пише научното списание Nature Communications.

“Това може да се направи с което и да е растение. Нашето изследване се превърна в голям пробив в епигенетиката – сега тя може да се използва за увеличаване на добивите.

Освен това в бъдеще с помощта на епигенетиката ние можем да защитаваме горите от последствията от глобалното затопляне“, разказа Сали Маккензи, професор в Пенсилванския университет и един от авторите на изследването.

Начинът, по който практически работят всички гени, зависи не само от тяхната структура, но и от това как е опакована тази част от ДНК веригата, където те се намират и как тя взаимодейства със съседните части на генома.

През последните години учените открили десетки клетъчни механизми, които повишават или понижават активността на гените.

За да направят това, такива механизми прилагат специални молекулни "маркери" към протеиновите опаковки на гените, които се наричат ​​епигенетични, или с други думи променят тяхната "четливост".

Маккензи и нейните колеги смятат, че благодарение на тези резултати епигенетиката може широко да се прилага в селското стопанство и ботаническите изследвания.