Жените, чиито билогични часовници показват, че са "ранобудници", са изложени на по-малък риск от заболяване от рак на гърдата, твърдят британски учени. Според екип от университета в Бристол, причината за това все още не е изяснена.

Според тях, това откритие обаче е важно, тъй като може да засегне всяка жена, изложена на риск.

Експерти твърдят, че резултатите от проучването, представени по време на коференция за борба с рака в Глазгоу, са поредните, които потвърждават важността на съня като цяло за здравето.

Биологичен часовник

Всеки има билогичен часовник, който управлява начина, по който тялото функционира в приблизително 24-часов период от време. Той е известен още като циркаден ритъм.

Това засяга всичко - от това кога спим до настроението ни и дори риска от сърдечен удар.

Не всеки часовник обаче показва едно и също.

Кажете сбогом на стриите и портокаловата кожа с тези 5 естествени рецепти

Ранобудните хора стават рано, енергията им през деня достига своя пик по-рано и се изморяват по-рано вечер.

Другият тип хора пък стават по-трудно сутрин, продуктивността им достига върхово ниво по-късно и предпочитат да си лягат по-късно.

Свързано ли е това по някакъв начин с рака на гърдата?

Учените мислят, че да. Те са използвали находчив нов начин за анализ на данни, който носи името Менделска рандомизация.

Те са прегледали 341 отрязъци от ДНК, които контролират това дали сме ранобудници или сме нощни птици.

Мащабно изследване доказа връзката между диетите и сърдечно-съдовите заболявания

След това използвали тази информация, за да проведат експеримент с над 180 000 жени от проекта Биобанка във Великобритания и близо 230 000 жени в проучване на Асоциацията за борба с рака.

Резултатите показват, че вероятността от заболяване от рак на гърдата при жените, които са генетично програмирани да са ранобудници, е по-малка, в сравнение с другата група.

Тъй като тези отрязъци от ДНК са заложени по рождение и не се свързват с други известни причинители на рака, като наднорменото тегло, това означава, че учените са сравнително уверени, че билогичните чесовници имат пръст в заболяването от рак.

Колко голям е ефектът?

Близо една на всеки седем жени във Великобритания заболява от рак на гърдата през живота си.

Това проучване обаче се концентрира само върху малък 8-годишен период от живота на една жена.

За този период, според проучването, 2 на 100 жени, които си лягат по-късно и стават по-късно, развиват рак, в сравнение с една на 100 при ранобудните.

Невероятно, но факт! Може да оцелеете и без някои от тези 7 човешки органи

Ако човек се наспива добре, това ще го предпази ли от рак?

Не е толкова просто.

Според доктор Ребека Ричмънд - един от авторите на проучването, все още е прекалено рано, за да се даде ясен съвет на жените.

"Все още трябва да установим какво точно излага на по-голям риск едната група жени. Трябва да намерим връзката", казва Ричмънд пред BBC.

Прави ли са учените?

Науката никога не е на 100% сигурна, но резултатите от това проучване съвпадат с други открития.

Според Световната здравна организация, нарушаването на билогичните часовници на хората заради работата на смени вероятно е свързано с риска от заболяване от рак.