Край бреговете на река Марха в сибирската част на Арктика земята е нагъната по начин, който озадачава учените. Това съобщи електронното издание Лайв сайънс, цитирано от Стандарт.

Преди дни изследователи от NASA публикуваха поредица сателитни снимки на странно нагънатия пейзаж. Те са заснети от спътника "Лендсат 8" и показват двата бряга на река Марха, покрити с извити тъмни и светли ивици.

Учените не са сигурни каква е причината за тази особеност в района. Различни експерти от НАСА дават различни вероятни обяснения.

Едно от тях е свързано с ледената повърхност. Тази част от Централното сибирско плато е покрита с вечна замръзналост през 90 на сто от годината, която понякога се размразява за кратки интервали, смятат в NASA.

Участъците земя, които непрекъснато замръзват, размразяват се и отново замръзват, придобиват странни очертания в овални форми или на ивици и са описани от учените в изследване, публикувано през 2003 г.

Но други подобни примери като каменните кръгове на Шпицберген, Норвегия, са с доста по-малки размери от ивиците в Сибир.

Американският геолог Томас Крафорд обясни за NASA, че ивиците наподобяват релефа на седиментни скали, които придобиват подобни форми при топене на снегове или стичане на вода по тях. Според NASA това е логично обяснение, но въпросите остават, докато извивките не бъдат изследвани на място.